Column

 

< vorige column
01 september 2010
Door: Karine

Bonen!



Wat kost dat nou, een blik bruine bonen? Voor nog geen euro heb je de basis voor een gezonde maaltijd te pakken. Voor een goedgevulde bruinenbonensoep bijvoorbeeld, of een chili con carne. De bruine bonen behoren tot een uitgebreide familie van de peulvruchten, met neven en nichten als de kikkererwten, de linzen, de witte bonen en de kidneybeans. Allemaal goedkoop, allemaal lekker.

En gezond. Want het zijn uitslovers joh, die peulvruchten! Ze zitten vooral vol vezels. Een opscheplepel kidneybeans bevat 6 gram vezels, net zoveel als in 3 volkoren boterhammen. En dan bevatten ze ook nog eens veel eiwitten, B-vitamines en ijzer. Peulvruchten zijn goede vervangers van vlees. Er kleven ook nadelen aan, natuurlijk. Peulvruchten kunnen soms ‘zwaar op de maag liggen’ en leiden tot winderigheid.  

Nou ja, het zal wel niet zo’n vaart lopen met die winderigheid, want in Nederland eten we helemaal niet zo vaak peulvruchten.  De Wereldgezondheidsorganisatie raadt 30 gram per dag aan (ongeveer 1 peulvruchtenmaaltijd per week), maar dat halen we niet. Is dat erg?  Nou, het is wel jammer. Niet alleen omdat peulvruchten zo mooi de vezelinname kunnen opschroeven. Maar vooral omdat ze zo lekker zijn. Linzensoep, couscoussalade met kikkererwten, tortilla’s met pittige kidneybeans en natuurlijk: erwtensoep. Volgende keer in de boodschappenkar een blik peulvruchten mee?

 


blog comments powered by Disqus
 
 
 
 

 

Recente reacties

 
 
 

 

Zoek column

Vul een zoekterm in.