Heb je nog inspiratie nodig voor een PuurGezond 2023? We helpen je met de 7 beste goede voornemens! 

1. Maak een plan 
Wil je iets veranderen in 2023? Maak dan daarvoor een plan. Want alleen de gedachte 'ik wil meer sporten' gaat niet werken. Voornemens lukken pas als ze concreet én uitvoerbaar zijn. Hoe concreter, hoe beter! Bijvoorbeeld:‘Op dinsdagavond 20 uur doe ik mee met de les bodypump in de sportschool, samen met mijn vriendin Marieke’. Of: ‘Vrijdagochtend trek ik meteen mijn hardloopkleren aan als ik opsta en ga ik na het ontbijt 3 kilometer hardlopen in het bos’. En maak het jezelf daarbij makkelijker door je sportkleren alvast klaar te leggen. 

2. Verander 1 ding tegelijk 
Wil je opeens alles veranderen in je voeding? Ontbijten met groentensmoothies, lunchen met salades en ’s avonds een pizza met een bloemkoolbodem? Grote kans dat je na een week uitgeput in de keuken staat en besluit om patat te halen. Alles in één keer veranderen hou je niet vol! Het is veel gemakkelijker om gewoontes stuk voor stuk aan te pakken. Begin maar eens met fruit bij het ontbijt bijvoorbeeld. Als die gewoonte is ingesleten, maak je een volgend voornemen. Het gaat minder snel, maar het is wel veel gemakkelijker om vol te houden.  

3. Drink suikervrij 
Dranken met suiker zijn voor niemand goed. Ze jagen je bloedsuiker omhoog en geven weinig verzadiging, zodat je niet merkt dat je veel energie binnenkrijgt. Een goed voornemen is om voortaan suikervrij en alcoholvrij te drinken: water, thee en koffie. Drink liever geen frisdrank, vruchtensap, vruchtensmoothies en gezoete zuiveldranken. Light frisdrank kan ook, maar bedenk dat die zoete smaak je zoetbehoefte in stand houdt.  

4. Zoek hulp bij het stoppen 
Roken, te veel alcohol, te vaak snoepen? Als je al vaker geprobeerd hebt te stoppen, weet je vast hoe lastig dat is. Het is geen kwestie van wilskracht, het is gewoon écht heel moeilijk. Zoek dit jaar eens professionele hulp bij het stoppen. Ga naar je huisarts, diëtist, leefstijlcoach en laat je helpen. 

5. Kies de regenboog 
Vrolijk en gezond voornemen: probeer kleurrijker te eten. Niet alleen maar groene groenten, zoals sla en sperziebonen, maar vaker ook rood, oranje, geel, wit en paars op je bord. Kleur op je bord is gezond. En zorg ook voor een kleurrijke fruitschaal.Hoe gevarieerder je eet, hoe meer verschillende voedingsstoffen je binnenkrijgt. En dat is de basis van puur en gezond eten. Meer variatie in groenten maakt je eten ook lekkerder! 

6. Ga op tijd naar bed 
Een tekort aan slaap is een risicofactor voor overgewicht. En als je moe bent, heb je de neiging om je vermoeidheid ‘weg te eten’. Vooral suiker geeft je dan weer snel een kick, zodat je er weer even tegen kan. Helaas is het effect van suiker is ook weer snel uitgewerkt. Vroeger naar bed voorkomt snoepen! 

7. Ga (een beetje) terug naar de jaren vijftig 
In de jaren vijftig was eten nog heel overzichtelijk: drie maaltijden per dag, op vrijdag vis, in het weekend een glaasje en een borrelhapje en alleen op verjaardagen taart. Natuurlijk hoef je niet terug naar elke dag gekookte aardappelen of een blokje kaas met ananas. Maar een beetje terug naar die ijzeren regelmaat is best een goed idee. Het geeft structuur en duidelijkheid en dat helpt om voornemens voor mekaar te krijgen. 

 

Wil je soepel omschakelen naar een puur en gezond eetpatroon? Wij hebben een handig en compleet startpakket voor je waarmee je stap voor stap naar een PuurGezond eetpatroon overstapt. Het pakket bestaat uit 2 van onze best-sellers + een heleboel digitale extraatjes. Je betaalt nu voor het pakket € 49,- in plaats van € 79,- (als je alles los koopt). Bestel hier meteen.