Heb je echt dat tussendoortje nodig?

Misschien ben je gewend om altijd een plak ontbijtkoek te eten bij de koffie, of altijd iets hartigs in de avond. Kijk eens goed welke tussendoortjes je als gewoonte neemt en welke rol ze voor je vervullen. 

Tussendoortjes kunnen echt een gewoonte zijn. Voor je het weet, ga je van eetmoment naar eetmoment, de hele dag door. Hou eens een paar dagen bij welke tussendoortjes en snacks je eet. En bedenk je daarna eens waarom en hoe je ze eigenlijk eet:

  • Is het een gewoonte, puur omdat de klok zegt dat het tijd is voor een snack? Probeer het dan eens niet te doen en kijk of je die gewoonte kunt doorbreken.
  • Eet je je tussendoortje vrij gedachteloos, zonder het echt te proeven? Probeer eens om een kleinere snack te nemen maar die dan wel vol aandacht op te eten. De halve reep chocola achter je laptop wordt dan een kop thee, met een stukje chocolade, plus even 10 minuten pauze.
  • Heb je echt veel trek en heb je die tussendoortjes nodig om de tijd tussen de maaltijden te overbruggen? Misschien kun je beter iets meer eten bij de maaltijden. Het voorkomt dat je gaat snoepen.
  • Ben je heel actief of heb je gesport? Prima, dan kunnen gezonde tussendoortjes je helpen om nieuwe energie te krijgen en spiermassa op te bouwen. Neem iets met eiwitten, zoals yoghurt, kwark, noten of een cracker met gekookt ei.
  • Heb je toch een enorme snackbehoefte? Probeer dan ook eens deze PuurGezond tussendoortjes, zoals onze zelfgemaakte notenreep of dip wat groenten in hummus.

Wil je ook leren hoe je van een "grazend eetpatroon" overschakeld naar een eetpatroon met meer eetrust?  Wij hebben een korte digitale cursus Eetrust gemaakt. Je kunt deze download kopen in onze webshop. 20 pagina’s vol uitleg, tips, praktische adviezen voor lekkere en vullende hoofdmaaltijden, zodat je tussendoor geen behoefte meer hebt aan snacks. En een voorbeeldmenu van hoe je Eetrust aanpakt. Je vindt de cursus Eetrust in onze webshop.