De lente nodigt je uit naar buiten te gaan. Of je nu lekker wandelt of traint voor 10 km hardlopen: je gezondheid vaart er wel bij. Van slenteren tot sprinten alles is goed!

Lopen is gezond, altijd! Dat geldt voor alle vormen van lopen die je maar kunt bedenken. Dit doet elke manier voor je lijf:

  1. Slenteren. Ook als je slentert, of een beetje rondscharrelt in huis of in je tuin werk je aan je lichaam. Het lijkt misschien of je nauwelijks bezig bent, maar toch: je lijf is in beweging. Elke vorm van beweging is nog altijd véél beter dan zitten. Hoe vaker je even opstaat en rondwandelt, hoe beter het is.
  2. Wandelen. Wetenschappelijk onderzoek toont keer op keer aan dat wandelen een van de beste manieren van bewegen is. Het maakt je fitter, heeft een gunstig effect op je lichaamsgewicht, het is goed voor de hersenen en verlaagt je bloeddruk. Elke dag een ommetje maken is een heel goede gewoonte. Vind je wandelen saai? Zet er eens muziek of een podcast bij op, of zoek een wandelmaatje om lekker bij te kletsen.
  3. Brisk walking. Dat is sportief wandelen, waarbij je flink doorstapt en ook je armen lekker mee laat bewegen. Voor iedereen voor wie rennen net (nog) te hoog gegrepen is. Je kunt wandelen ook inspannender maken door een rugzak op je rug te doen met extra gewicht, door hellinkjes op te zoeken of door te lopen door zand.
  4. Hardlopen. Dit is de ideale sport voor als je een druk leven hebt: je trekt je schoenen en sportkleren aan en kunt beginnen. Als je het 2 of 3 keer in de week doet, bouw je snel je conditie op. Heb je nog nooit hardgelopen? Bouw het dan echt langzaam op, om blessures te voorkomen.
  5. Sprinten. Wil je dat je conditie echt snel vooruit gaat? Doe dan tijdens het hardlopen af en toe een intervaltraining, bijvoorbeeld met een tabata. Zo’n extra workout duurt slechts 4 minuten, maar je verhoogt de intensiteit van je training enorm. Sprinten en intervaltraining zijn perfect om je uithoudingsvermogen snel te laten toenemen.

Lees ons boek: “7 inzichten voor een blijvend goed gewicht”. Dit boek helpt je in de strijd tegen de kilo’s die er vaak zo stiekem bijkomen. Je leert hoe je je gezonde eet- en leefgewoonten kunt blijven volhouden op de lange termijn.

"7 inzichten voor een blijvend goed gewicht" geeft je de kennis die je nodig hebt om een blijvend gezond gewicht te bereiken. De 3 weekmenu’s in dit boek geven je een houvast bij het volgen van een PuurGezond eetpatroon. En met de 100 PuurGezonde recepten uit dit boek gaat je dat vast lukken! Het boek is te koop in onze webwinkel.