Elke dag neem je je voor om minder te snoepen, maar elke dag ga je weer voor de bijl. Daar baal je van! Hoe kun je de snoepdrang verminderen? We geven je vier manieren:

  1. Beheers de porties. Haal kleine porties snoep in huis, bijvoorbeeld één rol drop in plaats van een zak drop. Of een kleine reep chocolade in plaats van die mega-voordeelreep.
  2. Doe onderzoek. Breng je snoepgedrag in kaart, bijvoorbeeld door een eetdagboek bij te houden. Ga je op vaste tijden snoepen, uit gewoonte? Snoep je als je je eenzaam voelt, of verveeld? Snoep je vooral als je snoep in huis hebt? Of gebruik je snoep als snelle manier om jezelf op te peppen als je aan het werk bent, of als je eigenlijk gewoon moe bent?
  3. Verander de strategie. Als je je snoepgedrag kent, weet je ook welke “functie” snoep voor je heeft. Je kunt dan proberen op andere manieren die functies te vervullen. Fruit meenemen in je tas, even wandelen na de lunch om de afterlunchdip te voorkomen, een vriendin bellen of appen als je je verveelt of een powernap doen in de namiddag bijvoorbeeld. Zulke gerichte plannen zijn beter dan gewoon elke ochtend tegen jezelf zeggen “ik mag niet meer snoepen”.
  4. Verander je doel. Als het je al heel lang niet lukt om van het snoepen af te komen, is dat natuurlijk behoorlijk frustrerend en ook demotiverend. Misschien is het tijd voor een nieuw gezond doel in je leven? Probeer bijvoorbeeld elke dag 400 gram groenten te gaan eten. Of om dagelijks 10.000 stappen te zetten. Een nieuw, positief doel in je leven verhoogt je motivatie en je zelfvertrouwen. Wie weet geeft dat voldoende power om later nog een keer te proberen je snoepgedrag aan te passen! 

 

Wil je op een PuurGezonde manier werken aan je gewicht? Lees ons boek "PuurGezond Slank in 8 stappen" In 8 weken (elke week 1 stap) leer je jezelf nieuwe eetgewoonten aan die gegarandeerd goed zijn voor je lijf en je gewicht. Je koopt het boek voor 21 euro in onze webwinkel.