Een salade is pas echt gezond als deze ook de voedingsstoffen levert die je nodig hebt. Volg ons handige stappenplan voor een gezonde salade.

 

Een gezonde salade levert je de voedingsstoffen die je nodig hebt in een maaltijd: volop vitamines en mineralen. Maar ook eiwitten en vetten, want anders heb je na het eten van een salade al weer snel honger. Als je onze 7 stappen volgt bij het samenstellen van een salade dan ben je goed bezig.

 

  • Stap 1: Kies een basis. Denk aan sla, spinazie of kool.
  • Stap 2: Voeg extra "groen" toe zoals komkommer, voorgekookte broccoli, kiemgroenten of een avocado. want juist groene groenten zitten boordevol vitamines en mineralen.
  • Stap 3: Ga voor extra kleur. Met gesnipperde rode ui, geraspte wortel, een blikje maïs, rode paprika ziet het er meteen een stuk aantrekkelijker uit en je voegt automatische net weer andere vitamines en antioxidanten toe.
  • Stap 4: Zorg voor een bite. Dat kunnen blokjes appel zijn, noten, pitten of zaden. Je tanden heb je niet voor niets!
  • Stap 5: Geef je salade wat gezonde extra’s zoals gedroogd fruit, pijnboompitjes of lijnzaad. Niet alleen lekker maar ook goed voor de vezels.
  • Stap 6: Voeg extra "kracht" toe met eiwitten in de vorm van stukjes vlees, vis, hardgekookt ei, peulvruchten of blokjes kaas.
  • Stap 7: Maak af met een dressing. Het vet in de dressing in de vorm van olie of mayonaise zorgt ervoor dat vetoplosbare vitamines beter worden opgenomen.

Dit soort handige tips over hoe je gezond eet en je gewicht onder controle krijgt of houdt, staan volop in onze boeken "PuurGezond slank in 8 stappen"en "7 inzichten voor een blijvend goed gewicht". Je schaft ze aan in onze webwinkel voor € 21,- per stuk.