Een maaltijdsoep is pas een gezonde maaltijd als deze ook de voedingsstoffen levert die een maaltijd moet leveren. Let op deze 4 dingen.

Een gezonde maaltijd levert je de voedingsstoffen die je nodig hebt. Dat moet een maaltijdsoep dus ook doen. Er moeten bijvoorbeeld volop vitamines en mineralen in zitten. Maar ook eiwitten en vetten, want anders heb je na het eten van de soep alweer snel honger.

1. Volop groenten

Bij PuurGezond zijn we van de groenten, ze staan niet voor niets aan de basis van de PuurGezond piramide. Dat betekent een flinke portie groente in de maaltijd, ook als dat soep is. Als je kiest voor een maaltijdsoep op basis van groente dan is dat gemakkelijk. Denk aan een pompoensoep, tomatensoep of bloemkoolsoep. Maar ook in een kippensoep, goulashsoep of vissoep kan je altijd veel groenten stoppen. En ook een peulvruchtensoep als linzensoep, bruine bonensoep of erwtensoep pimp je gemakkelijk met een flinke portie groeten.

Tip: Start elke soep met het fruiten van een gesnipperde ui, een fijngesneden wortel en een fijngesneden stengel bleekselderij. Dat is je eerste groentewinst. En het geeft je soep ook veel smaak.

2. Voldoende vulling

Alleen maar groenten en bouillon: dat is geen gezonde maaltijdsoep. Een maaltijd levert je liefst ook eiwitten. Je lichaam heeft namelijk elke dag weer eiwitten nodig en de eiwitten zorgen er ook voor dat je niet heel snel na de maaltijd weer honger hebt. Voeg dus altijd iets eiwitrijks toe. Dan kan vlees of kip zijn natuurlijk, wat dacht je van soep met balletjes? En denk ook eens aan reepjes omelet of voeg wat peulvruchten toe. Wat gekookte kikkererwten of bruine bonen door een soep is lekker, vullend en eiwitrijk. Nog een  manier om eiwitten toe te voegen is de soep als deze klaar is te bestrooien met wat gehakte geroosterde noten, zaden of pitten. Of serveer de soep met (geraspte) kaas.

3. Vergeet het vet niet

Elke maaltijd heeft wat vet nodig. Om te voorkomen dat je snel weer honger hebt, maar ook omdat vet helpt bepaalde voedingsstoffen beter op te nemen. Zo wordt betacaroteen uit worteltjes veel beter opgenomen als er ook wat vet aanwezig is. Gebruik daarom wat olie om groente aan te bakken, of voeg aan het einde van de bereidingswijze een scheutje olie toe. Een schepje zure room of Griekse yoghurt op een soep heeft hetzelfde effect. Of eet bij de soep wat brood dat je besmeert met een beetje boter of besprenkelt met olijfolie. Ook toevoegingen als noten, pitten, zaden of kaas krikken het vetgehalte van de soep omhoog.

4. Vocht

Bij het maken van soep heb je vocht nodig, anders wordt het geen soep. Meestal wordt er gekozen voor bouillon. Het grote nadeel van bouillonpoeder of -tabletten is dat ze erg veel zout bevatten. Maak liever je bouillon zelf zonder zout, of gebruik op z’n minst de helft minder bouillonpoeder of bouillontabletten dan aangegeven in een recept. Door gebruik van kruiden en specerijen en door te starten met het aanbakken van ui, wortel en bleekselderij heb je veel minder zout nodig voor een lekkere smaak.

En de koolhydraten?

Een warme maaltijd bevat meestal aardappelen, rijst of pasta. Deze producten leveren vooral koolhydraten. In een soep hoeven deze producten niet per se  aanwezig te zijn, zeker niet als je  bewust wat minder koolhydraten eet. Een maaltijdsoep kan dus heel goed in een koolhydraatarm menu. Maar dat wil niet zeggen dat je geen aardappelen, rijst of pasta kunt verwerken in een soep. Je maakt er een maaltijdsoep nog vollediger mee. Brood eten bij de soep kan ook, want brood levert je diezelfde koolhydraten.

Dit soort handige tips over hoe je gezond eet en je gewicht onder controle krijgt of houdt, staan volop in onze boeken "PuurGezond slank in 8 stappen" en "7 inzichten voor een blijvend goed gewicht". Je schaft ze aan in onze webwinkel voor € 21,- per stuk.