Spinazie

Hij is er weer, spinazie van de koude grond (niet uit de kas!)! Spinazie roept bij velen meteen het beeld van krachtvoer op, en dat komt natuurlijk door krachtpatser Popeye. Hoe gezond is spinazie eigenlijk? 

Het is weer de tijd voor verse Nederlandse spinazie van de koude grond! Je kunt spinazie het best op de dag van aankoop eten. Realiseer je wel dat het een slinkgroente is. Voor een portie heb je per persoon 350-400 gram nodig en dan houd je na bereiding 200 gram over.

Alle groenten zijn gezond, maar spinazie wordt wel gezien als de krachtpatser onder de groenten. Spinazie is een uitstekende bron van vitamines. Zo bevat het carotenoïden die je lichaam omzet in vitamine A. Dit is belangrijk voor je zicht en voor een goede werking van je immuunsysteem. Ook zit er in spinazie vitamine K, wat je nodig hebt voor je bloedstolling. En verder krijg je met spinazie ook nog vitamines B6, B9, B11 (foliumzuur) en C binnen. 

Spinazie bevat relatief veel ijzer, wel 2 mg per portie van 100 gram rauwe spinazie (2,4 mg als het is gekookt). IJzer heb je nodig voor de vorming van hemoglobine. Dit is een onderdeel van rode bloedcellen die zuurstof door je lichaam vervoeren. Mannen hebben dagelijks 11 mg ijzer nodig. Vrouwen tussen 18 en 50 jaar hebben 16 mg nodig, na de overgang is dit 11 mg.

Spinazie is dus een lekkere gezonde groente. Toch was het jarenlang het advies om spinazie maximaal twee keer per week op het menu te zetten. De reden hiervoor was dat spinazie veel nitraat bevat. Nitraat kan omgezet worden in de schadelijke stof nitriet, en in kankerverwekkende nitrosamines. In 2014 is dit advies ingetrokken na onderzoek van de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA). De EFSA concludeerde namelijk dat het onwaarschijnlijk is dat nitraat in groenten zal leiden tot gezondheidsrisico’s. Tevens kan spinazie prima samen met vis gegeten worden, iets wat eerder ook werd afgeraden.

Je kunt spinazie rauw eten, dat zorgt ook nog voor extra vezels in je maaltijd. Maak er bijvoorbeeld een lekkere salade van een simpele salade van of een salade van spinazie met rode bietjes. Daarnaast leent spinazie zich ook goed voor koken, wokken en zelfs grillen. Het is snel gaar, dus je hoeft het pas op het laatst aan de pan toe te voegen. Lekker in een noodlesoep of vul er een wrap mee met wat ham of blauwaderkaas. Je kunt spinazie ook heerlijk roerbakken (3-5 minuten) met knoflook, ui en mini-kerstomaatjes. Serveren met pasta, basilicum en wat olijfolie. Heel veel mogelijkheden dus!