Koolhydraten
Selection of comptex carbohydrates sources on white background, copy space

Wij mensen stoppen graag dingen in hokjes, en zo ook de koolhydraten. Vaak worden koolhydraatrijke producten ingedeeld in goed en fout.

<h3">Goede koolhydraten</h3">

Goed zijn dan de koolhydraatrijke producten die rijk zijn aan vezels, vitamines en mineralen. Dit zijn: fruit, groenten, aardappelen, peulvruchten, volkoren graanproducten (zoals volkoren brood, zilvervliesrijst, quinoa en volkoren pasta).

<h3">Slechte koolhydraten</h3">

Fout zijn de koolhydraatrijke producten die arm zijn aan vezels en vitamines en mineralen. Plus alle producten die rijk zijn aan (toegevoegde) suikers. Dit zijn: snoep, koek, gebak, snacks, vruchtensap, frisdrank, wit en lichtbruin brood, witte pasta en witte rijst.

<h3">Meer goede koolhydraten</h3">

Zijn ze echt goed en fout? Zo zwart-wit is het niet. Want sommige producten bevatten zowel goede als slechte koolhydraten. Maar het is wel goed dat in je voeding de goede koolhydraten meer aanwezig zijn dan de slechte koolhydraten.

<h3">Koolhydraatbeperkt eten</h3">

En als je koolhydraatbeperkt wilt eten? Dan is het slim om met name de foute koolhydraten achterwege te laten en om van de goede koolhydraten kleine porties te eten. Met 1 uitzondering: van groenten kun je altijd onbeperkt eten!

Wil je meer weten over hoe je op een gezonde manier koolhydraatbeperkt eet? Schaf voor € 9,50 onze korte cursus koolhydraatbeperkt eten aan. Met een compleet weekmenu!