Wij mensen stoppen graag dingen in hokjes, en zo ook de koolhydraten. Vaak worden koolhydraatrijke producten ingedeeld in goed en fout.

Goede koolhydraten

Goed zijn dan de koolhydraatrijke producten die rijk zijn aan vezels, vitamines en mineralen. Dit zijn: fruit, groenten, aardappelen, peulvruchten, volkoren graanproducten (zoals volkoren brood, zilvervliesrijst, quinoa en volkoren pasta).

Slechte koolhydraten

Fout zijn de koolhydraatrijke producten die arm zijn aan vezels en vitamines en mineralen. Plus alle producten die veel (toegevoegde) suikers bevatten. Dit zijn: snoep, koek, gebak, snacks, vruchtensap, frisdrank, wit en lichtbruin brood, witte pasta en witte rijst.

Meer goede koolhydraten

Zijn ze echt goed en fout? Zo zwart-wit is het niet. Want sommige producten bevatten zowel goede als slechte koolhydraten, dat zijn bijvoorbeeld veel soorten groente en fruit. En je krijgt echt niets van af en toe witte pasta eten of een glas vruchtensap drinken. Maar het is wel goed dat in je voeding meer van goede koolhydraten ziten dan de slechte.

Koolhydraatbeperkt eten

En als je koolhydraatbeperkt wilt eten? Dan is het slim om met name de foute koolhydraten achterwege te laten en om van de goede koolhydraten kleine porties te eten. Met 1 uitzondering: van groenten kun je altijd onbeperkt eten!

Wil je meer weten over hoe je op een gezonde manier koolhydraatbeperkt eet? Schaf voor € 9,50 onze korte cursus koolhydraatbeperkt eten aan. Met een compleet weekmenu!