6 tips om zoveel mogelijk te profiteren van de vitamines die in groenten zitten.

Groenten zitten boordevol vitamiens en mineralen en daar profiteer je het liefst zoveel mogelijk van. Nu is het zo dat het vitaminegehalte het hoogst is direct na het oogsten. Ideaal dus al je een eigen moestuin hebt, maar wat moet je doen als je geen groente in je tuin hebt groeien? Hoe kan je er dan ervoor zorgen dat je toch zo veel mogelijk van die vitamines binnenkrijgt?

  1. Koop groenten zo vers mogelijk en bewaar ze niet te lang. Hoe langer je ze bewaart, hoe lager het gehalte aan vitamines wordt.
  2. Koop alleen kant-en-klaar gesneden groenten als je ze diezelfde dag nog wilt gebruiken. Het vitaminegehalte van eenmaal gesneden groenten daalt sneller dan van niet gesneden groenten.
  3. Kook je groenten zo kort mogelijk en in zo min mogelijk water. Een groot deel van de vitamines lost op in water. Als je veel water gebruikt, gooi je de vitamines met het kookwater weg.
  4. Gebruik het kookvocht voor een sausje, jus of soep. Zo gaan ook die vitamines niet verloren.
  5. Roerbak of grill groenten. Je gebruikt dan geen vocht waarin de vitamines kunnen oplossen.
  6. Koop groenten zoveel mogelijk in het seizoen. We hebben handige seizoensmenu's voor je gemaakt met groenten van het seizoen. Zo wordt het voor jou nog gemakkelijker PuurGezond te eten. Je schaft ze aan in onze webwinkel.


Groenten leveren veel vezels, vitamines en mineralen en ondersteunen daardoor je weerstand. Wil je wat extra aandacht besteden aan je weerstand? Bestel voor € 9,50 onze korte digitale cursus “Werken aan je weerstand!