Groenten zijn lekker en gezond, en horen bij een PuurGezond gevarieerd eetpatroon. Bij PuurGezond gaan we het liefst uit van lekker grote porties groenten: 300-400 gram per dag.  

De meeste Nederlanders eten helaas nog geen 150 gram groenten per dag! In Nederland zijn we gewend groenten alleen bij het avondeten te eten. Maar waarom zou je je tot het diner beperken met het eten van groente? Ook andere eetmomenten, zoals je lunch, lenen zich uitstekend voor wat extra groen. Daarmee profiteer je namelijk ook op deze momenten van de voordelen die groenten bieden: het houdt je maag lekker lang zoet met weinig calorieën, en het geeft langzame, stabiele energie waarmee je weer een paar uur vooruit kunt. En door groenten te verdelen over de dag eet je er haast ongemerkt veel meer van. 
 
We hebben 5 tips voor je om makkelijker meer groente te eten tijdens je lunch: 

1.Verrijk je lunch met groenten 
Ook met heel weinig extra inspanning kun je je lunch verrijken met groente. Beleg een sneetje brood met kaas met wat plakjes tomaat, radijs of reepjes paprika. Ook heel lekker zijn plakjes komkommer op je boterham met pindakaas. Bang dat je brood “soggy” wordt als je het meeneemt naar je werk? Neem de plakjes groenten in een apart bakje mee.    

2. Smeer 'm met groenten 
Smeer in plaats van boter eens een laagje avocado of deze zelfgemaakte sandwichspread of zelfgemaakte auberginespread op je brood. Dat geeft in een handomdraai extra groenten én extra smaak aan je boterham. 

3.Eet een salade als lunch 
Met een salade kun je alle kanten op! Met verschillende groenten, wat noten, kaas of peulvruchten en kruiden, maak je een heerlijke lunch waar de geuren en kleuren vanaf spatten. Wat dacht je van deze salade van gegrilde groenten en feta? Een salade kan trouwens ook heel goed mee naar het werk in een goed afsluitbaar bakje. Je kunt zo’n salade al de avond van tevoren maken en in de koelkast bewaren.  

4.Lunch met soep van groenten 
Een makkelijke manier om flink wat groenten binnen te krijgen, is door een grote pan soep te maken. Extra slim: maak meerdere porties en vries ze per portie in. Je hoeft je soep dan alleen nog maar even op te warmen. Wil je soep meenemen naar je werk? Doe dat dan in een thermosfles. De soep blijft dan makkelijk nog een paar uur op temperatuur. 

5. Bak er iets feestelijks van 
Wil je het feestelijker? Maak dan eens een lekker roerei met groenten of pompoenpannenkoekjes. Of wat dacht je van deze bloemkoolmuffins? Heerlijk voor een lunch thuis. Maar ook afgekoeld smaken deze baksels erg lekker, en ze passen prima in een lunchtrommeltje. 

 

Een lunch vol groenten, dat houdt je buik lekker lang zoet. En dat geeft Eetrust. In onze cursus Eetrust leer je alles over rust brengen in je eetpatroon en waarom dat goed is voor je hoofd, je buik en je gewicht. De cursus Eetrust is te koop als download in onze webshop voor  € 9,50.