Het is af en toe wat verwarrend. Wat eet iemand die vegetarisch is niet en wat laat een veganist staan? We leggen het je uit. 

<h2">Vegetarisch</h2">

Iemand die vegetarisch oftewel vega eet, eet geen producten van gedode dieren. Geen vlees dus maar ook geen geen vis, en ook geen producten zoals gelatine (wat van huid of beenderen wordt gemaakt). De meeste vegetariërs eten wel eieren en zuivelproducten als melk en kaas. Dit wordt ook wel lacto-ovo-vegetarisch genoemd.

Er zijn ook vegetariers die wel vis eten: officieel noemt met dat een pescotarier, maar die naam wordt maar weinig gebruikt.

<h2">Veganistisch</h2">

Veganisten -oftewel mensen die vegan eten- gebruiken helemaal geen dierlijke producten. Dus geen vlees of vis, maar ook geen zuivel, kaas en eieren. Zelfs geen honing. Ook producten als leer en wol gebruikt een veganist niet.

<h2">Is het wel gezond?</h2">

Vegetariers en veganisten doen er goed aan om hun goeding zorgvuldig samen te stellen. Vlees is een belangrijke bron van ijzer en B-vitamines. Maar dat kun je ook via andere voedingsmiddelen binnenkrijgen. Bij het weglaten van zuivel en kaas wordt het ook lastiger voldoende calcium binnen te krijgen. Dit is te ondervangen door te kiezen voor zuivelvervangers die verrijkt zijn met calcium. Het grote aandachtspunt bij een veganistische voeding is vitamine B12. Het advies is B12-supplement te slikken omdat dit vitamine alleen in dierlijke producten voorkomt.

 

Wil je suggesties voor gezonde vegetarische maaltijden? Schaf dan ons PuurGezond vega maandmenu aan. Je krijgt hierin suggesties voor gezonde vegetarische ontbijten, lunches en avondmaaltijden voor 28 dagen. Het menu is te koop in onze webshop.