Wat is gezond? Hoeveel fruit moet je eten, hoeveel glazen melk moet je drinken hoeveel brood moet je eten om een gezond voedingspatroon te hebben. Om dat duidelijk te maken hebben we de volgende aanbevolen hoeveelheden opgesteld. Deze hoeveelheden zijn voor volwassenen die op gewicht willen blijven. Voor wie wil afvallen, adviseren we wat minder brood, aardappelen, rijst en pasta (vrouwen 200 gram per dag en mannen 250 gram) en iets minder noten (vrouwen 15 gram per dag en mannen 25-30 gram).
Deze aanbevolen hoeveelheden zijn een richtlijn. Ieder mens is anders. Want misschien kan jij helemaal geen melk verdragen of eet je liever geen brood. Wil je een persoonlijk advies dat is afgestemd op jouw situatie, neem dan contact op met een  PuurGezond professional bij jou in de buurt.

 

  Vrouwen (18-70 jaar) Mannen (18-70 jaar)
vocht minstens 2 liter minstens 2 liter
fruit 3 porties 3 porties
groenten 300-400 gram 300-400 gram
brood, aardappelen, pasta, rijst 250-300 gram 300-350 gram
peulvruchten 200 gram per week 200 gram per week
noten, pitten en zaden 25 gram 25-40 gram
melkproducten (inclusief kaas) 3 porties 3 porties
vlees(waren), vis, eieren, vegetarisch (bereid) 125 gram 125 gram
roomboter/olie 30 gram 30-40 gram
overige, snoep snakcs Afhankelijk van activiteitenpatroon en lichaamsgewicht, niet te veel toegevoegde suikers Afhankelijk van activiteitenpatroon en lichaamsgewicht, niet te veel toegevoegde suikers
vitamine D suppletie volgens advies Gezondheidsraad

suppletie volgens advies Gezondheidsraad