Met de PuurGezond Piramide zie je snel welke producten belangrijk zijn in je dagelijks eten. Van alles wat aan de basis van de piramide staat eet je veel: dus ruime porties groenten en fruit. Hoe hoger in de piramide hoe minder je er per dag van nodig hebt.

Zonlicht heb je nodig voor de aanmaak van vitamine D in de huid. Naar buiten dus! We kunnen niet zonder zon, natuur en frisse buitenlucht. Minstens een kwartier tot half uur per dag, met handen en hoofd onbedekt.

In de top van de PuurGezond Piramide is een plekje ingeruimd voor extraatjes, zoals een glas wijn, een homemade koekje of een stuk zelfgebakken taart. Hoeveel je daarvan kunt eten? Dat is afhankelijk van je gewicht en je activiteitenpatroon.

Vetten staan in de vijfde laag. Belangrijker dan je denkt misschien: je lichaam heeft er elke dag 30-40 gram van nodig! Vette producten leveren je onmisbare vetoplosbare vitamines en vetzuren. Kies voor olijfolie en andere plantaardige olie, roomboter en ‘vette’ smaakmakers als pesto, pindakaas en kokosolie. 

In de vierde laag staan eiwitrijke producten, zoals zuivel. Daarvan heb je per dag 3 porties nodig. Een portie is 150 ml melkproducten of 20 gram kaas. Van vlees, vis, eieren en tahoe heb je in totaal 125 gram per dag nodig. Ze leveren je eiwitten, vitamines en mineralen. Eiwitten geven van alle voedingsstoffen de meeste verzadiging. Eet 1 keer per week vette vis, want daarin zitten unieke omega-3-vetzuren die zo goed zijn voor hart en hersenen.

In deze derde laag staan de plantaardige producten, die naast groenten en fruit de hoofdrol spelen in het PuurGezond eetpatroon. Plantaardige producten leveren vezels, B-vitamines en ook eiwitten. Zet daarom iedere week minimaal 200 gram peulvruchten op het menu. Noten en zaden kan je lichaam iedere dag wel gebruiken (25-40 gram). En van brood, aardappelen en graanproducten heb je dagelijks zo’n 250 – 350 gram nodig. Eet kleine porties brood, aardappelen, pasta en rijst als je wilt afvallen.

Groenten en fruit vormen samen de tweede laag. Eet er ruime porties van: minimaal 300 à 400 gram groenten en 3 stuks fruit per dag. Groenten en fruit zijn niet alleen kleurige smaakmakers, maar leveren je vooral ook heel veel vitamines, mineralen en vezels. Eet ze bij elke maaltijd en ook als tussendoortje.

De eerste laag van de PuurGezond Piramide is vocht. Natuurlijk is dat een echte basisbehoefte. Drink dagelijks minstens 2 liter. Water is de meest pure dorstlesser.

Hier staat beweging, op een lekker prominente plek. En terecht, want bewegen is ongelooflijk belangrijk. Beweging versterkt je spieren en botten, verhoogt je stofwisseling, verbetert je conditie, humeur en nachtrust. Beweeg minstens 1 uur per dag!

Zo eet je PuurGezond

PuurGezond bewijst: gezond en lekker ete...

Zo eet je PuurGezond

Wetenschappelijke onderbouwing

Zo eet je PuurGezond

10 basisprincipes van PuurGezond

Zo eet je PuurGezond

Aanbevolen hoeveelheden

Zo eet je PuurGezond

Ambassadeurs

Een puur en persoonlijk advies
Advies

Een puur en persoonlijk advies

Zo eet je PuurGezond

De makers van PuurGezond