Zakje kruidenmix voor chili con carne? Echt niet nodig, je maakt het gewoon zelf. De combinatie van vezelrijke peulvruchten, mager rundergehakt en veel groenten maakt dit echt een PuurGezond Topper!

Pel en snipper 1 ui en 3 teentjes knoflook. Verhit 3 eetlepels olie in een braadpan en fruit de ui en knoflook. Voeg 400 gram rundergehakt toe en bak dit rul.

Maak 2 rode paprika’s en 1 chilipeper schoon. Snij de paprika in stukjes en snipper de chilipeper in ragfijne stukjes. Fruit deze mee met het gehakt. Voeg 1 blik gepelde tomaten toe en 2 blikken kidneybonen (a 400 gram, uitgelekt).

Maak de chili op smaak met 1 theelepel gemalen komijnpoeder, weinig zout en peper. Doe het deksel op de pan en laat de chili ongeveer 20 minuten op laag vuur pruttelen. Lekker met een frisse groene salade, bijvoorbeeld van ijsbergsla.

Tips

  • Op dit recept kun je eindeloos variëren. Voeg bijvoorbeeld fijngesneden koriander toe, gebruik bruine bonen in plaats van kidneybonen of voeg wat mais toe.
  • Als je het vlees weglaat, heb je een chili sin carne: de vegetarische variant.
  • Chili con carne is een perfecte basis voor een buffet. Breid het uit met bijvoorbeeld rijst, taco’s, guacamole, frisse salades en enchilada’s.

Eet meer peulvruchten is een van de pijlers van een PuurGezond eetpatroon. Wil je meer weten over PuurGezond eten? Lees dan ons basisboek "Eet Meer, lekker in je vel met PuurGezond". Je koop het voor €21,- in onze webwinkel.