Je wilt afvallen, dus dan maar rigoureus aanpakken met een dieet van 1000 kcal of nog minder? Zo’n crash-dieet is niet gezond, lees hier waarom.

Te weinig voedingswaarde

Door je blind te staren op de kcal op een dag, leg je de focus alleen maar op de energie en niet op de voedingswaarde. Zo past een flinke plak cake en een frietje misschien wel in je toegestane kcal van die dag, maar heb je maar een fractie van je kcal over om al je andere voedingsstoffen binnen te krijgen. En dat wordt lastig. Je lichaam heeft namelijk niet alleen voldoende energie nodig, maar ook voldoende eiwitten, vezels, mineralen en vitamines. Sowieso is het zo goed als onmogelijk om met minder dan 1400 kcal alle vitamines en mineralen en vezels binnen te krijgen die je nodig hebt. Bij diëten met minder dan 1400 kcal heb je dus grote kans op tekorten. Voor eventjes zoiets volgen is niet zo'n probleem. Maar crash je langer dan kun je serieuze tekorten krijgen. 

Honger!

Nog een nadeel van veel te weinig calorieën voor je lichaam, is dat je er ontzettende honger van kunt krijgen. Je honger en verzadigingsgevoel raakt namelijk ontregeld. Hierdoor ben je eerder geneigd om te snacken en lukt het dus niet het jezelf opgelegde regime vol te houden. Dieet mislukt…. en erger nog, ook na lange tijd is dit systeem nog steeds ontregelt en blijft het voortdurende een uitdaging om niet in snacken te vervallen. Eet dus liever niet zo ontzettend veel minder, maar kies vooral anders!

Wil je op een verantwoorde en simpele manier afvallen. Bij PuurGezond, Slank in 8 stappen helpen wij je op een PuurGezonde manier op weg naar een slankere toekomst, zonder het tellen van kcal en zonder tekorten! Je koopt het boek in onze webshop.

Ook kun je de hulp inroepen van een van de PuurGezond professionals die met ons programma werken. Je vindt er vaat ook een bij jou in de buurt. Kijk hier waar een PuurGezond advies gegeven wordt.