Veel mensen geloven dat rauwe groenten gezonder zijn dan gekookte groenten.

Toch is dat niet helemaal waar. Het koken van ons voedsel helpt namelijk een handje bij de spijsvertering en de opname van vitamines.

<h3">Koken maakt vezels zachter</h3">

Rauwe groenten bevatten stevige vezels, die onze spijsvertering hard aan het werk zetten, maar de opname van voedingsstoffen ook wel lastiger maken. Koken maakt de vezels zachter en beter te verteren. De vezels verdwijnen niet als je groenten kookt.

<h3">Meer voedingsstoffen</h3">

Koken zorgt er ook voor dat groenten je meer voedingsstoffen gaan leveren. Een mooi voorbeeld daarvan is lycopeen. Dat is een antioxidant die ons helpt beschermen tegen kanker. Lycopeen zit vooral in tomaten. En dat lycopeen wordt het beste opgenomen uit plantencellen die stuk zijn. Koken, stoven, snijden en pureren. Hoe meer de cellen stuk gemaakt worden, hoe beter. 

<h3">Verbeter de opname</h3">

Eet je rauwe groenten dan kun je de opname van vitamines verbeteren als je er vet bij eet. Door je salade aan te maken met een dressing die olie bevat, kun je meer vitamines uit de groenten opnemen. Dit effect geldt voor de vetoplosbare vitamines A, E en K. Dus wil je meer van deze vitamines uit je salade halen? Doe er een lekkere dressing over met olie of mayonaise.

Meer groenten eten, is 1 van de speerpunten van een PuurGezonde voeding. In het boek "Eet meer! (te koop in onze webwinkel) lees je alles over die PuurGezonde basis.