Voor de een klinkt het gemakkelijk, voor de ander als een onhaalbare challenge: 10.000 stappen per dag. Hoeveel moet je nu precies lopen om die stappen per dag ook werkelijk te halen?

Veel stappen per dag zetten is gezond. Het is goed voor je gewicht, het zorgt voor belasting van je botten, waardoor deze sterker blijven en het zorgt voor een betere doorbloeding van je hele lichaam. Ook voor je hersenen en dat is belangrijk om ze in topconditie te houden. Veel stappen zetten levert je gezondheidswinst op.

<h3">Hoeveel is genoeg?</h3">

Veel lopen is dus het advies, maar wat is genoeg? Daar wordt al jaren onderzoek naar gedaan. Op basis van dat onderzoek is de Gezondheidsraad in 2017 met een beweegrichtlijn gekomen. Het advies voor volwassenen is per week ten minste 2,5 uur (150 minuten) matig intensief bewegen, in combinatie met spierversterkende oefeningen. Wandelen is een matig intensieve activiteit. Volgens de Gezondheidsraad zou 5 dagen per week 30 minuten wandelen dus positief zijn voor je gezondheid.   

<h3">Waarom 10.000 stappen per dag?</h3">

Het was een Japanner die jaren geleden met het getal 10.000 kwam. Hij had berekend dat de meeste mensen 6.000 stappen per dag zetten en dat je met een extra wandeling van een half uur per dag aan de 10.000 stappen komt. Iedereen die een stappenteller heeft, weet dat dit erg rooskleurige cijfers zijn. Op de eerste plaats halen de meeste mensen niet gemiddeld 6.000 stappen per dag. Zeker niet als je een zittend beroep hebt of als je (niet meer) naar je werk hoeft te forenzen. Daarnaast is een half uur wandelen geen 4.000 stappen maar hooguit 3.000-3.500. Maar die 10.000 stappen per dag is wél een mooie uitdaging. En je weet zeker dat je voldoet aan de beweegrichtlijn van de Gezondheidsraad als je de 10.000 stappen haalt. Alleen nog wat krachttraining erbij, en je zorgt echt voor je lijf.

<h3">Moeten die 10.000 stappen echt?</h3">

Die 10.000 stappen is dus ook maar een getal. Wat vooral belangrijk is, is dat je als je gezonder wilt worden, meer gaat bewegen. Heb je een stappenteller aangeschaft, of gebruik je een stappenteller op je smartphone? Dan kun je eerst eens bekijken hoeveel stappen je normaal gewend bent te zetten op een dag. Stel jezelf daarna een doel. Zet je bijvoorbeeld meestal rond de 4.000 stappen per dag? Probeer dan aan 6.000 of 7.000 stappen per dag te komen door een wandeling te maken. Haal je dat op een gegeven moment met gemak, dan kun je je stappendoel nog verder verhogen. Haal je die 10.000 stappen per dag? Dat is supermooi! 

Overigens heeft recent onderzoek laten zien dat voor vrouwen boven de 70 jaar geldt dat de bovengrens van 7.500 stappen per dag ook al genoeg is voor die gezondheidswinst.

<h3">Hoeveel stappen is 1 km?</h3">

Hoeveel stappen jij per kilometer zet, is afhankelijk van je beenlengte. Heb je lange benen, dan zet je minder stappen dan iemand met korte benen. Een staplengte kan daardoor flink verschillen tussen personen. De langbenige maakt misschien wel stappen van 80 cm, de ander slechts van 55 cm. Ook je loopsnelheid heeft invloed. Kijk maar eens wat er gebeurt als je sneller probeert te lopen: dan worden je stappen groter. Als je langzamer gaat lopen, worden je stappen kleiner. Voor iedereen geldt dus een persoonlijke hoeveelheid stappen per kilometer. Maar als je toch een beetje een richtlijn wilt hebben: 1 kilometer is rond de 1.500-2.000 stappen.

<h3">Hoe lang doe je over 10.000 stappen?</h3">

Het is dus ook heel persoonlijk hoeveel km jij gelopen hebt, als je stappenteller 10.000 stappen aangeeft. Gemiddeld is 10.000 stappen 7 tot 8 kilometer. Als je een wandeling maakt in een flink tempo, waarbij je het warm krijgt maar wel gewoon kunt blijven praten, dan loop je ongeveer 5 km per uur. Voor 10.000 stappen ben je dan dus ongeveer 1,5 uur aan het wandelen.

<h3">Stappen in huis tellen ook mee</h3">

Nu hoef je echt niet al die 10.000 stappen uit een wandeling te halen. Stappen thuis tellen ook mee. Als je er een challenge van maakt, dan wordt het opeens niet meer erg om een keertje extra naar de schuur te moeten lopen of om de spulletjes die naar boven moeten, meteen naar boven te brengen. Probeer verder elk half uur even op te staan en wat stappen te zetten. Zo maak je van 4.000 stappen in huis al snel 5.000 stappen.

<h3">Leef je dagen gezonder met PuurGezond</h3">

Meer beweging in je dag is een van de manieren waarop je je dagen gezonder kunt leven. Wil je weten wat je nog meer kunt doen voor je gezondheid? We hebben een prachtige e-cursus voor je gemaakt met de titel “Leef je dagen gezonder”. Hierin krijg je veel tips en handige adviezen om je dagen op een makkelijke manier gezonder te maken. Inclusief een “leefmenu” voor de hele week.Je schaft de e-cursus aan voor € 9,50 in onze webwinkel