Ook met een krap budget kun je gezond eten. We laten je de voordelige keuzes zien uit elke laag van de PuurGezond Piramide. 

Wat is nou gezond eten? Dat kun je zien in de PuurGezond Piramide. In deze Piramide zie je in één oogopslag welke producten belangrijk zijn in je dagelijks eten. Van alles wat aan de basis van de piramide staat, eet je veel: dus ruime porties groenten en fruit. Hoe hoger in de piramide, hoe minder je er per dag van nodig hebt. In het uiterste topje staan de extraatjes.  

Wil je goedkoop eten? Dit zijn de voordelige keuzes uit elke laag:

De onderste laag:
De eerste laag van de PuurGezond Piramide is vocht. Natuurlijk is dat een echte basisbehoefte. Drink dagelijks minstens 2 liter. Water is de meest pure en goedkoopste dorstlesser. En kraanwater is de allergoedkoopste dorstlesser.

De brede basislaag:
Groenten en fruit vormen samen de tweede laag. Eet er ruime porties van. Kies groenten van het seizoen, dat is het goedkoopste. Zo zijn bijvoorbeeld tomaten of blauwe bessen in de winter duur, en in bepaalde periodes in de zomer zijn ze veel betaalbaarder. Groenten en fruit uit de diepvries zijn net zo gezond als verse groenten en fruit. Denk aan doperwten, tuinboontjes, spinazie, pompoenblokjes, frambozen, blauwe bessen. Je bent hiermee een stuk goedkoper uit. 

Budgettips:

  • Koop voordeelpakken van diepvriesgroenten en -fruit, en gebruik telkens kleine porties.
  • Denk eens aan tomaten uit blik. Tomaten zijn een gezonde basis van heel veel recepten, maar verse zijn vaak duur. In soepen, sauzen kun je die heel goed tomaten uit blik verwerken. De meeste blikken zijn heel puur.

De derde laag:
In deze derde laag staan de plantaardige producten, die naast groenten en fruit de hoofdrol spelen in het PuurGezond eetpatroon. Plantaardige producten leveren vezels, B-vitamines en ook eiwitten. Kies voor goedkope opties als peulvruchten (linzen, kikkererwten, bonen), havermout, aardappelen, zilvervliesrijst en volkoren pasta en onbewerkte zaden of noten.

Budgettips:

  • Zonnebloempitten en pompoenpitten zijn een stuk goedkoper dan noten en er zitten dezelfde gezonde voedingsstoffen in.
  • Amandelen zijn relatief goedkope noten en in pinda’s zijn dan wel geen noten, maar ze bevatten juist ook die voedingsstoffen die noten zo gezond maken.
  • Koop gedroogde peulvruchten! Week en kook ze zelf. Doe dat in grote hoeveelheden en vries enkele porties in. Zelf koken is goedkoper en lekkerder dan uit blik of pot!

De vierde laag:
In de vierde laag staan eiwitrijke producten, zoals zuivel eieren, vlees, vis, gevogelte of vega-vervangers. Eiwitrijke producten zijn in verhouding de meest dure producten in je boodschappenmand. De goedkoopste gezonde opties zijn eieren, kip met bot en vis uit blik (tonijn, zalm, sardines, makreel) of de diepvries (koolvis, zalm, tilapia). Het is goed om te weten dat elke dag vlees echt niet nodig is. Sterker nog: het is zelfs gezonder om minder vaak vlees te eten. Dat scheelt in je portemonnee.

Budgettips:

  • Koop vis uit de diepvries, dat is vaak een stuk voordeliger
  • Ook bij zuivel zijn grote verpakkingen te koop, zoals van melk en yoghurt. Als je een groot gezin hebt, kan dat veel schelen.

Laag vijf:
Vetten staan in de vijfde laag. Belangrijker dan je denkt misschien: je lichaam heeft er elke dag 30-40 gram van nodig! Vette producten leveren je onmisbare vet oplosbare vitamines en vetzuren. Kies voor een goedkope olijfolie of andere plantaardige olie (zonnebloemolie, arachideolie) of roomboter. En wat dacht je van pindakaas? Daar zitten ook de goede vetten in.

Budgettip:

  • Schenk olie eerst op een lepel en reken ongeveer 1 eetlepel per persoon. Als je zo uit de fles in de pan schenkt gebruik je al snel meer en is de fles zo leeg.

Bijna aan de top:
In de top van de PuurGezond Piramide is een plekje ingeruimd voor extraatjes, zoals een glas wijn of een zelfgebakken koekje of stukje taart. Denk goed na over hoe vaak je deze producten koopt. Ze leveren je nauwelijks voedingsstoffen. Nodig heb je ze dus niet.

Budgettip:

  • Zelf bakken is vaak goedkoper en puurder dan een rol koekjes of een taart kopen.

Helemaal bovenaan:
Zonlicht heb je nodig voor de aanmaak van vitamine D in de huid. Naar buiten dus! We kunnen niet zonder zon, natuur en frisse buitenlucht. Minstens een kwartier tot half uur per dag, met handen en hoofd onbedekt. Het mooie is natuurlijk dat de zon niks kost!

Om je verder te inspireren, maakten we een receptspecial Budgetkoken: een download met 23 recepten die weinig geld kosten en heel gezond zijn, en daarnaast volop tips en tricks om goedkoper uit te zijn met de boodschappen. Je vindt de receptspecial Budgetkoken voor €3,- in onze webshop.