Een bakplaat vol groenten uit de oven of lekker op de barbecue: zo heb je makkelijk en snel een heerlijke, kleurrijke maaltijd vol groenten op tafel. Maar zijn die zwarte randjes aan gegrilde groenten wel gezond?

 

Anders dan bij vlees, ontstaan de zwarte randjes bij groenten niet door verbrande eiwitten, maar door koolhydraten. Door het grillen karamelliseren de natuurlijke suikers die in de groenten zitten en dat maakt gegrilde groente onweerstaanbaar lekker. Leg je groenten te lang op het hete rooster dan gaat het proces door en verbranden ze. Langere tijd werd gedacht dat het eten van  zwarte randjes bij gegrillde groenten geen kwaad kan, in tegenstelling tot de zwarte randjes die aan vlees ontstaan

Inmiddels weten we dat ook echt verkoolde randjes aan gegrilde groenten gevaarlijk kunnen zijn voor je gezondheid, omdat er kankerverwekkende stoffen kunnen ontstaan. Hoewel je lichaam een groot gedeelte van deze stoffen kan omzetten naar onschadelijke stoffen, bijvoorbeeld in de darmen, kan een klein deel wel opgenomen worden in het bloed. Daarna kan het zich in het lichaam verspreiden. Het is dus beter om ervoor te zorgen dat er geen verkoolde randjes of zwarte korstjes ontstaan bij de bereiding van eten. Ontstaan die toch, snijd die dan weg.

Maar er is ook goed nieuws voor fans van gegrilde groenten: bij het roosteren behouden groenten hun van vitamines en mineralen iets beter dan wanneer je groenten stoomt of kookt. Dus gooi die groenten maar op de barbecue, lekker en gezond. Maar laat de zwarte randjes of korstjes liever liggen.

Veel groenten eten is een van de pijlers van het PuurGezonde eetplan. Je doet daarmee veel goeds voor je gezondheid en je lijn. Lees meer over het eten van veel groenten in ons boek “Eet Meer!" Te koop in onze webshop.