Dat goed slapen belangrijk is, weten we allemaal. Maar wist je ook dat je kunt aankomen in gewicht als je te weinig slaapt? Dit komt omdat slaaptekort zorgt voor een veranderingen in hormonen. We vertellen je er hier meer over en geven je tips om goed te slapen voor een goed gewicht.

Meer slapen = minder suiker

Als mensen een goede nachtrust hebben, eten ze de volgende dag minder suikers. Dat blijkt uit een onderzoek onder mensen die normaal gesproken maar 5 tot 7 uur slapen per nacht. In het onderzoek kregen de mensen de opdracht om eerder naar bed te gaan en per nacht 1,5 uur langer te slapen. Ook kregen ze adviezen om hun slaap te verbeteren. Wat bleek? Als de deelnemers meer gingen slapen, aten ze de volgende dag minder suikers en koolhydraten. Meer slapen kan er dus voor zorgen dat je voeding verbetert.

Weinig slapen = meer honger

Dit onderzoek is een van de vele onderzoeken die laten zien dat slaap een positief effect heeft op het lichaamsgewicht. Slaaptekort kan er voor zorgen dat je aankomt. Dat komt onder andere door de hormonen leptine en ghreline. Leptine zorgt ervoor dat iemand zich verzadigd voelt na het eten. Onderzoekers hebben ontdekt dat er bij te weinig slaap minder leptine in het bloed zit: je zit dus voor je gevoel niet goed vol. Tegelijkertijd is er een toename van een ander hormoon, ghreline, te zien. Dit hormoon bevordert juist de eetlust. Als je te weinig slaapt, heb je dus meer honger én moet je tegelijkertijd meer eten voordat je lichaam zegt dat je genoeg hebt gegeten. Je smaakpapillen sturen je daarbij vooral in de richting van koolhydraten, vet en suiker. Net als dat je met een kater vooral zin hebt in een vette hap. Je hebt energie nodig en let daarbij niet op de voedingsstoffen.

Voorkom een slaaptekort

Wil je afvallen en je leefstijl verbeteren? Aandacht voor je slaappatroon hoort er dan écht bij.

Adviezen

Ga op tijd naar bed en houd zoveel mogelijk een vast ritme aan, ook in het weekend

  • Doe beeldschermen (tv, tablet, telefoon) een uur voordat je gaat slapen al uit. Het licht van het beeldscherm houdt je geest wakker
  • Doe iets ontspannends voordat je naar bed gaat, zoals lezen, mediteren of een korte avondwandeling
  • Zorg dat je slaapkamer koel en donker is

Meer inzichten voor een goed gewicht

Goed slapen is een van de 7 inzichten voor een goed gewicht. Lees er meer over en over de 6 andere inzichten in ons boek "7 inzichten voor een blijven goed gewicht". Je vindt het in onze webwinkel. Het boek bevat veel uitleg en ook 3 weekmenu's en 100 lekkere PuurGezond recepten die gemakkelijk te maken zijn.