Er is veel onderzoek gedaan naar het effect van voedingsmiddelen op de overgang en met name op het verminderen van de bekende klachten. Wist je bijvoorbeeld dat sojaproducten kunnen helpen de hormoonhuishouding in balans te houden?  

Soja levert isoflavonen 

In Japan en China wordt veel soja gegeten en daar blijken vrouwen veel minder vaak last te hebben van opvliegers en nachtelijk zweten. Hoe komt dat? De werkzame stofjes in soja, de zogenaamde “isoflavonen”, of “fyto-oestrogenen” lijken wat op de vrouwelijke hormonen die tijdens de overgang belangrijk zijn. Ze hebben dezelfde chemische structuur en binden zich ook aan oestrogeenreceptoren in het lichaam. Zo helpen ze de hormoonhuishouding in balans te houden. In een gemiddeld Nederlands dieet is het nog niet zo makkelijk om veel soja binnen te krijgen. Wil je toch proberen of isoflavonen bij jou helpen? Probeer dan vaker een product met soja te eten. Bijvoorbeeld in de vorm van sojadrink, tahoe, tempeh, edamama boontjes of sojaboonen (uit blik of diepvries.)  

Isoflavonen in andere producten 

Behalve in soja vind je deze gunstige stofjes ook in peulvruchten, pinda’s, sommige groentesoorten, sommige fruitsoorten, sommige granen en rode klaver.  

Meer isoflavonen in je voeding doe je zo:  

 Neem dagelijks: 

  • Plantaardige zuivelvervangers op basis van soja zoals 1 schaaltje plantaardige yoghurt of sojadrink (verrijkt met calcium - in de koffie telt ook mee) 
  • 300 - 400 gram groenten  
  • 3 stuks fruit  

Neem wekelijks: 

  • Portie peulvruchten (200 gram) 
  • Een portie tempé (125 gram) 
  • Handje pinda’s in schil (40 gram) 

Wil je meer praktische uitleg over wat je kunt doen aan alle klachten die met de overgang samenhangen? Wij hebben een korte cursus over hoe je door PuurGezond te eten, beter de overgang door komt. In deze cursus krijg je antwoord op een heleboel vragen over wat je moet, kunt en mag eten als je in de overgang zit. Je vindt de cursus, inclusief een weekmenu om meteen uit te proberen, voor €9,50 in onze webshop