Een goede nachtrust is belangrijk voor je gezondheid. Daarbij gaat het niet alleen om hoe lang je slaapt. Ook van invloed is hoe laat je gaat slapen.

Optimale inslaaptijd

Het ideale tijdstip om naar bed te gaan is tussen 22.00 en 23.00 uur. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 88.000 volwassenen uit het Verenigd Koninkrijk, die bijna 6 jaar zijn gevolgd. Zowel eerder als later in slaap vallen, gaat gepaard met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Je kunt ook te vroeg gaan slapen

Wie na middernacht gaat slapen, heeft 25 procent meer kans op hart- en vaatziekten dan mensen die tussen 22.00 en 23.00 uur naar bed gaan. En bij mensen die tussen 23.00 en middernacht naar bed gaan, is de kans 12 procent groter. Ook vroeg gaan slapen – voor 22.00 uur - gaat gepaard met een verhoogd risico van 24 procent.

Biologische klok

Uit eerder onderzoek blijkt dat zowel te kort als te lang slapen niet gezond is. Maar dat ook het tijdstip van inslapen van invloed is, was nog niet eerder aangetoond. De onderzoekers denken dat zowel vroeg als laat inslapen de biologische klok verstoort, wat nadelige gevolgen heeft voor de hartgezondheid. Het meest risicovol is na middernacht gaan slapen. Waarschijnlijk komt dit omdat het de kans verkleint op het zien van ochtendlicht, terwijl dat zo belangrijk is voor het goed afstellen van je biologische klok.

Slaap je slank

Slapen is goed voor je gewicht en je gezondheid. Als je een goede nachtrust hebt, is de kans groot dat je de volgende dag minder suikers en koolhydraten eet, zo blijkt uit onderzoek. Goed slapen is een van de 7 inzichten voor een goed gewicht. Je leest er meer over in ons boek "7 inzichten voor een blijvend goed gewicht". Je vindt het in onze webwinkel. Het boek bevat veel uitleg en ook 3 weekmenu's en 100 lekkere PuurGezond recepten die gemakkelijk te maken zijn.