Krachttraining is niet alleen voor mannen. Ook voor vrouwen draagt deze vorm van training bij aan een fit en sterk lichaam. Door krachttraining op de juiste manier toe te voegen aan jouw workout word je niet alleen sterker… Je wordt er ook slanker van!

Verkeerde manier van trainen

Veel vrouwen starten wanneer zij willen afvallen met intensieve cardio workouts. Cardio is super voor je conditie, maar je krijgt er niet direct het lichaam van dat veel vrouwen voor ogen hebben. Cardiotraining verbetert je conditie. Daarnaast verbrand je er wel wat vet mee. Toch is juist spiermassa belangrijk bij het verbranden van vet. Spieren verbranden namelijk niet alleen vet tijdens de workout. Ook na de workout gaat de verbranding door, onder andere doordat je spieren energie nodig hebben om te kunnen herstellen.

Bodybuilder figuur

Doordat het lichaam van een vrouw nou eenmaal anders is gebouwd dan dat van een man zijn vrouwen over het algemeen dan ook niet instaat om supergroot en gespierd te worden. Dit wordt veroorzaakt door de vrouwelijke hormonen. Krachttraining zorgt er wel voor dat je als vrouw sterke, fitte en functionele spieren ontwikkelt. De combinatie van krachttraining met cardio zorgt er niet alleen voor dat je een goede conditie krijgt, maar draagt ook zeker bij aan een mooi, strak en sterk lichaam.

10 voordelen van krachttraining

De voordelen van krachttraining voor vrouwen zijn zeker de moeite waard.

  1. Meer spieren = meer vet verlies.
  2. Een grotere spiermassa verhoogt de stofwisseling en daarmee de vetverbranding.
  3. Dagelijkse activiteiten worden makkelijker (je bent sterker!).
  4. Sterkere botten.
  5. Een kleinere kans op diabetes.
  6. De kans op hartkwalen wordt minder.
  7. Rugpijn en de kans op artritis wordt minder.
  8. De kans op blessures wordt kleiner.
  9. Krachttraining heeft een positieve invloed op je mentale gezondheid.
  10. Je lichaam ziet er strakker en daarmee slanker uit.

Nog een ander bijkomend voordeel; Je bent nooit te oud om te starten met krachttraining! Wel is het belangrijk dat je het rustig opbouwt. De Curves workout is hier perfect voor. Drie keer per week werk je gedurende 30 minuten aan je gezondheid en je lichaam. Natuurlijk met de juiste begeleiding.

Wil jij sporten combineren met gezond eten? Bij heel veel Curves-vestigingen in het land start het programma “Curves complet met PuurGezond”. In 8 lessen leer je hoe je je voedingsgewoonten een blijvende upgrade kunt geven en tijdens die lessen is er ook aandacht voor vaker plantaardig eten.

Dit artikel verscheen eerder op www.curves.nl