Heb je regelmatig last van je darmen en een opgeblazen buik? Het kan heel goed aan je voeding liggen. We geven je de beste tips.

Vooral vrouwen hebben last van een opgeblazen buik. Je voelt je dan vol en dik, je kunt er misselijk van worden en soms geeft het buikpijn. Een opgeblazen buik is meestal onschuldig, maar wel vervelend. Gelukkig kun je er zelf veel aan doen:

  • Let op je ademhaling. Als je met een open mond ademhaalt in plaats van via je neus, komt er veel lucht in je lijf. Tijdens het eten kan die lucht via je slokdarm in je maag en darmen terecht komen. Ook door roken of het kauwen van kauwgom krijg je veel extra lucht binnen dat in je darmen terecht kan komen.
  • Kijk eens goed naar de manier waarop je eet: niet schrokken, maar rustig eten, goed kauwen met je mond dicht. Ook hierbij kun je weer letten op je ademhaling.
  • Let op de vezels: verstopping kan zorgen voor teveel gasvorming in je darmen. Eet voldoende vezelrijke producten zoals groenten, fruit, volkorenproducten, peulvruchten en noten en drink minimaal 1,5 liter per dag om verstopping te voorkomen.
  • Ga na of je gevoelige darmen hebt: je darmen kunnen gevoelig zijn voor bepaalde stoffen in je voeding. Beste voorbeeld is lactose (melksuiker). Als jij dat niet goed kunt verteren, komt deze suiker onverteerd in je dikke darm en daar wordt het omgezet door de darmbacteriën. En daar komt een hoop gas bij vrij… Andere stoffen die extra gas kunnen veroorzaken zijn bepaalde zoetstoffen, fruitsuikers en tarwe. Denk je last te hebben van een van deze stoffen, maak dan eens een afspraak bij een PuurGezond diëtist. Een diëtist kan je helpen je voeding op een verantwoorde manier aan te passen.

Wil je lekker en gezond eten, met voldoende vezelrijke producten? Probeer eenvan onze PuurGezond Slanke Menu's! Een maand lang gezond eten, met de lekkerste recepten. Voor € 7,50  te koop in onze webwinkel