Regelmatig blijkt uit onderzoek dat een mediterraan voedingspatroon heel erg gezond is: veel groente, vaak vis op het menu en ruim gebruik van olijfolie. Maar volgens Mary moet je daar nog een ingrediënt bijrekenen: plezier in eten.

Dat valt me altijd weer op als in ik Zuid-Europa ben. ‘s Avonds zijn de terrassen gevuld met niet alleen toeristen maar ook met autochtone families. Met zichtbaar veel plezier laten zij een lading voorgerechten en daarna hoofdgerechten aanrukken waarvan met z’n allen gegeten wordt. Niet ieder een bordje voor zich, maar alles gewoon midden op tafel en proeven maar. Inderdaad veel groenten en veel vis. Maak ook worden de schalen enthousiast aan elkaar aan lange tafels doorgegeven en de stemming wordt steeds beter naarmate de maaltijd vordert.

Nog een voorbeeld: ik was ooit met Pasen in Athene. Omdat het Grieks orthodoxe paasfeest werd gevierd, werd zowat op elke straathoek een lam geroosterd aan het spit. Het spit moest de hele tijd worden rondgedraaid en blijkbaar was dit een taak van de patras familias, want de heren die zich hierover ontfermden waren aardig op leeftijd. Stoeltje en iets te drinken erbij en rustig werd het spit rondgedraaid. Af en toe werd pa afgewisseld, en voortdurend bleven er mensen staan om een praatje te maken. Zichtbaar verheugden ze zich op de maaltijd die komen ging.

Genieten van eten en van alle voorbereidingen die daaraan vooraf gaan. Hoe leuk is het dat te zien. En ik heb een sterk vermoeden dat als we met z’n allen hier ook wat meer plezier zouden toevoegen, onze voeding automatisch een stuk gezonder wordt.

Mary

Bij PuurGezond willen we dat plezier in eten vergroten door het vooral gemakkelijk voor je te maken gezond te eten. Dat blijkt wel uit de vele eenvoudige lekkere recepten in onze maandmeneu's en in onze boeken. Zo vind je in het boek "7 inzichten voor een blijvend goed gewicht" wel 100 gezonde lekkere recepten. Te koop in onze webwinkel voor € 21,-.