Sauzen zijn echte smaakmakers van je maaltijden. Maar zijn ze wel gezond?

Juist bij een uitgebreid diner, zoals tijdens de feestdagen, kunnen sauzen een gerecht helemaal opfleuren en de smaak ervan verrijken. De algemene opvatting is: sauzen zijn niet gezond. Is dat wel zo?

Saus is gezonder dan je denkt

Maar het goede nieuws is: sauzen zijn helemaal niet zo ongezond. Als je op de juiste dingen let, zijn ze zelfs een hele gezonde toevoeging aan je maaltijd. Dat sauzen meestal vet bevatten, wordt vaak gezien als ongezond. Maar het vet in een saus is juist heel handig en gezond. Vet draagt namelijk de smaak van de ingrediënten naar je smaakpapillen, waardoor de smaak van het gerecht veel beter tot zijn recht komt. En wist je dat vet zorgt voor een betere opname van de vetoplosbare vitamines A, E en K? Hierdoor worden de voedingsstoffen uit bijvoorbeeld een salade beter opgenomen in je lichaam als er een dressing over zit.

Waarom een saus uit een potje, pakje of zakje geen goede keuze is

Toch is niet iedere saus een verrijking voor je gezondheid. Kant-en-klare sauzen zoals currysaus, pindasaus en ketchup uit de supermarkt zijn vrijwel zonder uitzondering rijk aan zout, suiker, zetmeel en smaakversterkers. Zo zit er in één lepel currysaus al 1,5 gram zout (per dag wordt maximaal 6 gram zout aanbevolen) en is een lepel van een gemiddelde tomatensaus al goed voor 1,6 gram suiker. Bovendien worden er in fabriekssauzen vaak goedkope ingrediënten gebruikt, zoals aardappelpoeder in de pesto of maar heel weinig tomaat in de tomatensaus. Eigenlijk koop je met een fabriekssaus vooral een pakje of zakje met zetmeel en smaakmakers, en daar betaal je dan nog flink voor ook. Als je zelf je sauzen maakt, heb je controle over de ingrediënten en daarmee ook over de smaak. En naast gezonder en lekkerder, ben je vaak ook nog goedkoper uit.  

Zelf maken

Zelf een saus maken is helemaal niet moeilijk. Vet is de basis van veel sauzen, maar je kunt natuurlijk ook andere ingrediënten toevoegen voor extra gezondheidsvoordeel. Denk bijvoorbeeld aan ui, tomaten, champignons, groene kruiden, yoghurt, knoflook, pindakaas of gemberwortel. Samen met een bescheiden portie room of olijfolie maak je zo de lekkerste sauzen. Met ons recept voor een roomsaus heb je al de basis voor vele lekkere sauzen zoals een pepersaus, kaassaus of mosterdsaus. Of maak eens deze volle champignonsaus een echte klassieker die het goed doet bij varkenshaas, maar bijvoorbeeld ook bij pasta. Ravigotesaus is heerlijk bij een stukje gebakken vis, maar is ook een echte smaakmaker voor rauwkost salades. Ook zoete sauzen zijn lekkerder en gezonder als je ze zelf maakt, want door de pure ingrediënten gebruik je veel minder suiker. Sluit een feestelijk diner bijvoorbeeld eens af door wat lekker vers fruit te serveren met zelfgemaakte vanillesaus.

Bescheiden portie

Bedenk wel: een saus is een smaakmaker, geen hoofdbestanddeel van je maaltijd. Verdrink je gegrilde biefstuk daarom niet in de roomsaus of maak je frisse salade niet druipend van de dressing. Goede portiegroottes zijn 1 eetlepel dressing per persoon over een salade en 3 eetlepels saus per persoon over vlees, vis of warme groenten.

 

Wil je meer weten over de PuurGezond kijk op eten? Lees onze bestseller "Eet Meer!ekker in je vel met PuurGezond". Het boek bevat veel uitleg en recepten. Het is te koop in onze webshop voor € 21,-