Lekker gezond toetje

Heerlijk, een toetje na het avondeten. We zijn er dol op. Maar hoe zorg je dat het lekker én gezond is? Check onze tips voor het herkennen van een gezond toetje in het schap en voor het gemakkelijk zelf maken!

<h3">Tip 1: Het is lekker en ziet er mooi uit: fruit</h3">

Wie lust er nu geen zoet en felgekleurd toetje? Fruit is een heerlijk nagerecht, vol met vezels, vitamines en mineralen en alleen natuurlijke suikers. Zet een vrolijke fruitsalade met vruchten uit het seizoen op tafel. 
Leuk een family-special: laat iedereen een favoriet stuk fruit uitkiezen, snijd het in blokjes of plakjes en voeg ze samen!

<h3">Tip 2: Smul van zuivel</h3">

Een toetje van zuivel, zoals vla of yoghurt, is een oeroude Hollandse gewoonte. En daar is niets mis mee, want zuivel is van nature rijk aan eiwitten, calcium en vitamine B2. De zuivelschappen in de supermarkt puilen uit van de opties. Kies een variant waar niet te veel suiker aan toegevoegd is. Let bijvoorbeeld ook goed op hoeveel fruit er daadwerkelijk in een “fruit-toetje” zit en ga voor pure producten met zo min mogelijk ingrediënten.

Met naturel yoghurt of kwark zit je eigenlijk altijd goed. Of geniet van een heerlijk toetje met Griekse yoghurt.

Lekker: laat wat diepvriesfruit (aardbeien, frambozen of blauwe bessen) ontdooien en meng ze met een staafmixer door de yoghurt. Of maak thuis lekkere zuivelijsjes.

<h3">Tip 3: Lekker warm</h3">

Na een lange dag werken en een fietstochtje door de regen ben je in de avond wel toe aan iets verwarmends. Gelukkig hebben toetjes geen regels: koud, warm, met een vork of met een lepel, alles is toegestaan! Probeer eens deze heerlijke winterse appeltjes uit de oven. Lekker ongeacht welk seizoen het is. Of bak eens wat vers fruit in de koekenpan, heerlijke aroma’s komen er dan vrij, beetje kaneel erop en klaar is het toetje!

Lekker: snijd een perzik of peer in schijfjes en bak deze kort in de koekenpan. Serveer er een schep (Griekse) yoghurt bij en bestrooi met een verkruimeld bitterkoekje. Ook genieten is deze vruchtencrumble.  

<h3">Tip 4: Of toch liever ijskoud?</h3">

IJs is verrukkelijk, dat vindt bijna iedereen. Maar de varianten die vanuit het vriesschap naar je liggen te wuiven, staan helaas bol van de suiker. Dat kun je zelf beter! Bijvoorbeeld door gepureerd fruit in te vriezen in ijsvormpjes. Superlekker met aardbeien of frambozen. Of probeer dit razendsnelle yoghurtijs eens.

Lekker bananenijs maak je zo: pel een banaan en vries deze in plakjes in. Haal de banaan uit de vriezer, stop deze in de keukenmachine en meng met 2 flinke eetlepels Griekse yoghurt en kaneel tot een romig mengsel. Roer er gehakte pure chocolade en walnoten door, smullen maar! 

<h3">Tip 5: Vezeltekort? Eet een toetje!</h3">

Zitten er dan vezels in toetjes? Jazeker, maar dan hebben we het niet over de toetjes uit de supermarkt. Je kunt een toetje heel goed lekker vezelrijk maken: voeg volkoren granen (zoals havermout), fruit en/of noten toe. Probeer eens een gezonde variant van een milkshake: de fruitsmoothie. Of hak wat noten fijn en voeg ze aan je toetje toe, zo past een handje hazelnoten perfect passen bij deze chocolade panna cotta.

Lekker: appeltaart, maar dan anders (voor 4 personen). Schil 4 appels, snij ze in stukjes en bestrooi met kaneel. Doe ze in een ovenvaste schaal. Meng in een kom 100 gram havermout met 40 gram gehakte hazelnoten, 2 eetlepels honing en 40 gram koude boter. Meng met je vingers tot een kruimelig deeg en strooi over de appels. Bak 20 minuten in de oven op 200 graden. 

<h3">Tip 6: Bewaar je toetje</h3">

Als je net klaar bent met eten, heb je een lekker verzadigd gevoel. Zonde om dan meteen al je toetje naar binnen te schuiven. Bewaar je toetje nog even, voor als je tijdens het film kijken ineens zoete trek krijgt. Dan is een van de bovenstaande toetjes de perfecte uitkomst. Dag ongezonde avondsnack, hallo heerlijk toetje!