Een traybake is een gemakkelijke, lekkere en gezonde maaltijd uit de oven. Als je onze 5 stappen volgt, kun je eindeloos variëren.

Wat is een traybake

Een traybake is een maaltijd die je op een bakplaat bereidt in de oven. Het gaat om een volledige maaltijd, dus je hoeft niet met andere pannen in de weer. En dat is makkelijk want daardoor is het puur een kwestie van voorbereiden, in de oven schuiven en wachten tot het klaar is. Omdat het een volledige maaltijd is, zorg je ervoor dat groente de hoofdmoot is en daarbij gaat een eiwitbron zoals vlees, vis of een vleesvervanger. Eventueel voeg je ook aardappelen toe, of je eet er wat brood bij. Volg onze stappen voor een perfecte traybake.

Stap 1: verwarm de oven voor

De lekkere smaak van een traybake komt door het roosteren van de ingrediënten. Zorg daarom dat je oven goed voorverwamd is, liefst op 180 of 200 °C. Dan kan het roosten meteen beginnen. Over het algemeen is een traybake klaar na 25-30 minuten roosteren, maar sommige ingrediënten zoals knolgroenten of aardappelen vragen langer tijd.

Stap 2: kies je groenten

Het lekkerste en het mooiste (het oog wil ook wat) is om verschillende soorten groenten te combineren. Kijk wel dat je groentesoorten neemt die ongeveer gelijk gaar zijn. Zo kan je wortel heel goed combineren met pastinaak, knolselderij of zoete aardappel, maar minder goed met courgette of tomaat, want courgette en tomaat zijn sneller gaar. Perfect is bijvoorbeeld de combinatie paprika, courgette, aubergine. Of combineer bloemkool met broccoli. En bedenk dat ui en knoflook overal bij passen. Maak de groente schoon en snij de groente in stukken. Probeer zo gelijkmatig mogelijke stukken te snijden, zodat alles even snel gaar is.

Tip: leg de bakplaat niet te vol, dan ligt de groente te dicht bij elkaar en dan stoomt de groente in plaats van dat deze roostert

Stap 3: kies je eiwitbron

Voor een volledige maaltijd heb je een eiwitbron nodig in je gerecht. Dit kan natuurlijk vlees zijn; kies wel vlees dat vrij snel gaart. Denk aan stukjes (braad)worst, gehaktballetjes of stukjes kip of kalkoen. Maar ook vis is heel geschikt om toe te voegen. Vis is vrij snel klaar, dus deze leg je pas de laatste 10-15 minuten erbij op de bakplaat. Garnalen zijn trouwens ook erg lekker in een traybake. Verder is halloumi een kaassoort die geschikt is om toe te voegen, of bak wat brokjes feta mee. Wil je een plantaardige eiwitbron, denk dan aan tempeh of tahoe, peulvruchten, vegetarische balletjes of falafel.

Stap 4: hussel goed

Hussel alle ingrediënten met wat olie, kruiden of specerijen en eventueel een beetje zout voor je ze in de oven schuift. De olie zorgt er voor dat de ingrediënten mooi bakken en extra smaak krijgen. Je kunt een milde olijfolie gebruiken maar ook kokosolie, ghee, zonnebloemolie of koolzaadolie. Qua kruiden en specerijen kan je echt je alle kanten op. Handig zijn (zelfgemaakte) kruidenmengsels als garam masala, ras el hanout, vadouvan, kerrie, Italiaanse kruiden of Provençaalse kruiden.

Stap 5: serveren met

Je maakt je traybake nóg lekkerder als je het serveert met wat extra’s. Bestrooi de traybake bijvoorbeeld met met verse kruiden (koriander, peterselie, basilicum), wat geroosterde noten of zaden, pijnboompitjes of met een sausje. Simpel en lekker bij bijna elke traybake is een sausje van een paar lepels Griekse yoghurt, losgeroerd met wat peper en zout, wat fijngeknipte kruiden en een uitgeperst teentje knoflook.

Inspiratie

Natuurlijk hebben we ook voorbeelden voor je van lekkere traybakes enhebben we vidoe's opgenomen van hoe je ze maakt. Kijk bijvoorbeeld deze video

Oven aan en genieten maar.

Meer groenten op het menu dat is een belangrijke pijler van een PuurGezond eetpatroon. Wil je meer weten over PuurGezond eten, lees dan ons basisboek "Eet Meer! Lekker in je vel met PuurGezond" Te koop in onze webshop voor €21,-