Juist nu kan je weerstand wel een extra boost gebruiken. In onze download vertellen we je hoe jij je lichaam daar een handje bij kunt helpen. Mét een voorbeeld weekmenu.

Alvast een tipje van de sluier: 

Geef groenten en fruit de hoofdrol

Groenten en fruit zijn gezond. Ze zitten boordevol vitamines, mineralen en vezel. Daarnaast bevatten groenten en fruit de meeste antioxidanten. Dit zijn belangrijke stoffen die het lichaam helpen om kleine ontstekingen tegen te gaan. Het neemt hiermee wat werk over van het immuunsysteem. Dit is bevorderlijk voor je weerstand. Onder andere vitamine C, E en provitamine A behoren tot de antioxidanten. Eet dagelijks minimaal 300 gram groenten en 3 porties fruit om voldoende van deze gezonde stoffen binnen te krijgen. Lekker en gezond!

Ga voor vezels

In je darmen leven verschillende nuttige bacteriën. Deze spelen een belangrijke rol bij vertering en het in stand houden van je weerstand. Verwen daarom je darmen (en hun inwoners) met producten vol met voedingsvezel. Veel vezels vind je in plantaardige voedingsmiddelen zoals groente en fruit, noten, zaden, volkoren granen en peulvruchten.  

Eet zo PuurGezond mogelijk

PuurGezond betekent zo puur en onbewerkt mogelijk eten. Vermijd sterk bewerkt eten zoals pakjes, zakjes en kant-en-klaar producten. Je herkent deze sterk bewerkte producten aan een lange ingrediëntenlijst en houdbaarheid. Kies liever voor onbewerkte en weinig bewerkte voedingsmiddelen als volkoren granen, noten, olijfolie en vette vis. Deze voedingsmiddelen leveren een optimale mix van voedingsstoffen. Het kiezen voor deze pure producten is goed voor de weerstand. Bij bewerking gaan er namelijk voedingsstoffen en antioxidanten verloren.

Gebruik verse kruiden

Munt, peterselie, basilicum, bieslook, rozemarijn, koriander, salie en ga zo maar door. Gebruik er lekker veel van! Verse kruiden staan namelijk bol van de vitamines, mineralen en antioxidanten. Strooi ze rijkelijk over warme schotels of salades. Doe ze in je water of zet er thee van. Verwerk ze in een soep. Of maak er met wat lekkere olie en een paar noten een heerlijke “pesto" van.

Kleur je bord

Door alle kleuren van de regenboog te eten, krijg je allerlei verschillende vitamines, mineralen en antioxidanten binnen! Deze stoffen bepalen namelijk vaak de kleur van een voedingsmiddel. Zo zorgt provitamine A ervoor dat worteltjes oranje zijn. Door te variëren met kleur op je bord, krijg je dus een goede mix aan verschillende antioxidanten binnen. Van donkergroene boerenkool, witte witlof, rode paprika tot blauwe bosbessen!

Meer weten over eten en je weerstand en er zelf mee aan de slag? Volg dan onze korte digitale cursus “Werken aan je weerstand!”. Nu voor € 9,50 te koop in de webshop.