Gemiddeld eten we in Nederland 9 gram zout per persoon per dag. Terwijl het advies is maximaal 6 gram per dag te gebruiken. Lees onze tips voor minder zout.

Minder zout gebruiken is goed voor je bloeddruk. Te veel zout kan namelijk zorgen dat je bloeddruk te hoog wordt of te hoog blijft.  

  • Kies zoveel mogelijk voor verse en onbewerkte producten en neem liever geen kant-en-klaar producten zoals sauzen en soepen uit blik, of koelversmaaltijden Zo krijg je automatisch minder zout binnen
  • Kook groenten in weinig water of kies voor roerbakken, stomen of roosteren in de oven. Zo blijft er meer smaak aan de groenten zitten
  • Wees zuinig met smaakmakers, die zitten vaak vol zout: ketjap, ketchup, sojasaus, kant-en-klare kruidenmixen en bouillon.
  • Breng je eten op smaak met goede smaakmakers in plaats van zout: ui, knoflook, citroensap, verse kruiden (als basilicum, peterselie, kervel, bieslook en munt), gedroogde kruiden en specerijen (als kruidnagel, nootmuskaat, paprikapoeder, oregano en peper)
  • Maak je eigen kruidenmixen zoals eigen nasikruiden, pizzakruiden of Mexicaanse kruiden
  • Voor je bloeddruk is het daarnaast goed om de hoeveelheid kalium in je voeding te verhogen. Dit mineraal verlaagt je bloeddruk namelijk op een natuurlijke wijze. Kalium zit vooral in groenten, fruit, aardappelen, noten en peulvruchten.

Kortom als je kiest voor PuurGezond eten, zonder gebruik te maken van pakjes en zakjes en kant-en-klaar, dan eet je als vanzelf minder zout. Wil je meer weten over deze manier van eten die niet alleen goed is voor je bloeddruk maar ook voor je huid, je gewicht en je humeur? Lees onze boeken. Bjivoorbeeld ons basisboek "Eet Meer! Lekker in je vel met PuurGezond". Te koop in onze webwinkel.