Jazeker. Ook kinderen kunnen op een gezonde manier vegetarisch eten. Je hoeft je geen zorgen te maken dat ze niet alles binnenkrijgen wat ze nodig hebben als je op de volgende punten let.

Een kind kan verschillende redenen hebben om vlees en/of vis te laten staan. Omdat je kind het zielig vindt voor dieren, omdat het niet zo van vlees en vis houdt, omdat het weet dat vegetarisch eten beter is voor het milieu, omdat een vriendje ook vegetarisch eet… En dat kan prima op deze manier:

  • Vervang het vlees op een gezonde manier. In goede vleesvervangers zit genoeg ijzer, eiwit en vitamine B12 en/of B1. Goede vervangers zijn eieren, tempé en tahoe, peulvruchten, kaas en noten.
  • Zorg voor voldoende vitamine C bij iedere maaltijd. Dat zorgt ervoor dat je kind ijzer uit de maaltijd beter opneemt. En dat is belangrijk omdat een goede bron van ijzer (vlees) nu wegvalt.
  • Overweeg om zelf mee te doen of een paar keer per week vegetarisch te eten. Wie minstens 1 keer per week vegetarisch eet, is een flexitariër.
  • Maak ruime porties van jullie flexitarische maaltijden die je makkelijk in kunt vriezen. Een hartige taart met ei, noten en veel groenten bijvoorbeeld of een pompoenlasagne met geitenkaas. Het hele gezin kan hiervan eten op een flexdag en wat over is vries je in voor de vegetariër voor dagen waarop de rest van het gezin vlees wil eten.
  • Vervang vlees/vis in gerechten waarbij dit makkelijk voor 1 persoon kan: bak voor de bami 1 of 2 spiegeleitjes voor je kind en roerbak het vlees voor de rest van het gezin in een andere pan. De marinade voor jullie satéstokjes op de barbecue kun je ook gebruiken om tahoe voor je kind te marineren. Ook tahoe kan op de barbecue!
  • Opgroeiende kinderen hebben voldoende calcium nodig, omdat dit stevigheid geeft aan het skelet en gebit. Maar daarvoor is niet per sé koemelk nodig. Er zijn nog veel meer andere voedingsmiddelen die calcium bevatten, en soms zelfs meer dan melk. Kinderen die geregeld peulvruchten, groene groenten, tofu of (amandel)noten eten, krijgen ook de nodige calcium binnen. Als je koemelk wilt vervangen door een plantaardige "melk", kijk dan op de verpakking of er voldoende calcium in zit.
  • Meld op school, bij de opvang, de BSO of het kinderdagverblijf dat je kind vegetarisch eet zodat ze er daar ook rekening mee kunnen houden.

Meer lweten over gezond vega eten: schaf onze cursus vegetarisch eten aan en leer waar je op kunt letten. Te koop in de webshop voor €9,50.