Suiker kun je het beste zoveel mogelijk vermijden. Maar we houden niet zo van verbieden. Een verbod op suiker is er daarom niet in een PuurGezonde voeding. Maar als we het gebruiken, combineren wij het wel het liefst met gezonde ingrediënten.

Lege calorieën

Suiker levert “lege” calorieën en dat betekent dat er geen andere voedingsstoffen zoals vitamines of mineralen bij zitten. Suiker uit de suikerpot kun je daarom maar het beste vermijden. Andere zoetmiddelen zoals honing of dadelsiroop zijn niet beter dan kristalsuiker. Ze bevatten misschien net wat andere voedingsstoffen, maar dat gaat om zulke kleine hoeveelheden dat dit echt geen bijdrage levert aan je dagelijkse inname.

Ruimte voor iets zoets

Bij PuurGezond is suiker niet verboden. In de top van de Puur Piramide is een plekje ingeruimd voor zoete en hartige snacks. Het liefst kiezen we dan niet voor puur lege calorieën, maar combineren we die suiker in snacks die nog iets extra’s leveren voor de gezondheid, zoals bananenbrood of appelcake. Sowieso krijgt je - als je op de PuurGezond manier eet - al automatisch minder suiker binnen, omdat er geen pakjes en zakjes worden gebruikt. Juist bewerkte voedingsmiddelen bevatten vaak suiker, ook als het hartige producten zijn.

Wil je minderen in suikers of eet je graag koolhydraatbeperkt? We hebben een korte cursus (download) gemaakt waarin we uitleggen hoe je dit op een eenvoudige en lekkere manier doet.