Ben jij ook zo snel klaar met eten?

Snel je bord leeg eten, kan ervoor zorgen dat je ongemerkt te veel eet. Je hersenen krijgen namelijk pas na 20 minuten het seintje “verzadigd” door. Rustig en bewust eten zorgt dat je meer geniet en niet snel te veel eet:

  1. Bekijk je bord. Neem even de tijd om het eten te ruiken en te bekijken. Een beetje extra aandacht voor de garnering maakt het leuker!
  2. Neem een hap en proef bewust. Geniet van de eerste hap en proef de verschillende smaken in je maaltijd.
  3. Kauw je eten goed. Daarmee breng je ook al meteen de spijsvertering op gang. Je maakt door het kauwen het eten goed fijn voor je maag en darmen en door je eten te mengen met speeksel kunnen de eerste spijsverteringsenzymen hun werk al doen.
  4. Leg je bestek regelmatig even neer. Je hoeft echt niet in een keer alles op te eten. Regelmatig een kleine pauze zorgt dat je ook even kunt voelen of je verzadigd bent. Dan kun je stoppen. Het bord hoeft niet leeg!
  5. Eet aan tafel en het liefst in gezelschap. De tijd nemen voor eten betekent ook dat je de tafel dekt, even rustig gaat zitten en nog kletst met je tafelgenoot, als die er is. Dat is beter dan een snelle hap achter de televisie, waardoor je geen oog en aandacht hebt voor je eten.