Je spieren versterken is een van krachtigste middelen om lang gezond te blijven en je gewicht onder controle te houden. En daarvoor hoef je niet per se naar een sportschool.

Je spieren trainen kan ook heel goed gewoon buiten. In een bos, op het strand, in een park of je eigen tuin. Alleen of samen met een sportmaatje geniet je zo van de frisse buitenlucht en werk je aan je spierkracht. Beetje hulp nodig? Esther doet het voor! We hebben 5 krachtige oefeningen voor je op video gezet.

Als je deze oefeningen een paar keer per week doet, dan ga je het verschil echt merken.

1.      Staande buikspieren: je hoeft echt niet te gaan liggen om je buikspieren te trainen. Dat is buiten vaak ook helemaal niet handig. Deze buikspieroefeningen doe je staand en ze zijn net zo effectief als liggende crunches.

2.      Triceps: zoek een bankje, een boomstam of een laagmuurtje en trainen maar om de achterkant van je armen te versterken. Dat ziet er strak uit als je zwaait én je hebt meer kracht om te tillen en klussen met je armen te doen.

3.      Lunge: zet een grote stap vooruit en belast zo lekker je bovenbeenspieren. Als die sterker worden, wordt lopen en ook tillen gemakkelijker. Met deze oefening train je ook je balans en de spieren rondom je middel.

4.      Squat: zak door je knieën, met een rechte rug en kijk daarbij voor je uit of iets omhoog. Dit is een perfecte oefening voor sterke bovenbeenspieren. Je kunt dit bijvoorbeeld ook tijdens een wandeling een paar keer doen.

5.      Plank: deze oefening ziet er bedrieglijk eenvoudig uit maar wacht maar af. Je moet werkelijk al je spieren aan het werk zetten om dit vol te houden. Doe het ergens op het gras of in het zand. Hoe lang houd jij het vol: 20, 40 of 60 tellen?

Regelmatig spierkrachtoefeningen doen hoort bij een gezondere leefstijl. Het is een van de middelen die jij in eigen hand hebt om je gewicht goed te houden. Wil je meer weten over het op peil houden van een goed gewicht? Lees ons boek “7 inzichten voor een blijvend goed gewicht”. Je krijgt hierin veel tips en adviezen om je gewicht, ook als je ouder wordt, goed te houden. Bovendien vind je in het boek 100 PuurGezonde recepten die je daarbij zullen helpen. Je koopt het boek voor € 21,- in onze webshop.