Waarom gaan alcohol en een gezond gewicht vaak zo slecht samen? Lees het hier!

Als je van bier, wijn of whisk(e)y houdt, dan hebben we hier een vervelende boodschap voor je: alcohol is echt niet goed voor je gewicht. Om deze 3 redenen:

1. Alcohol levert flink wat calorieën. Per gram levert alcohol 7 kilocalorieën, dat is ruim 2 keer zoveel als bijvoorbeeld suikers of eiwitten. Een glas alcoholisch drank levert al snel 100 of meer kilocalorieën. Omdat dranken niet zo goed je maag vullen, merk je eigenlijk niet eens dat je best veel energie binnenkrijgt.

2. Alcohol neemt je remmingen weg, waardoor je al snel meer gaat eten en drinken dan je van plan was. Je wordt wat "losser", waardoor niet alleen het gesprek in de kroeg wat gemakkelijker verloopt, maar waardoor je ook wat gemakkelijker besluit om bitterballen te bestellen.

3. Alcohol verhoogt de eetlust. Alcohol zorgt er namelijk voor dat in je hersenen een soort "honger-alarm" afgaat. Daarom is het altijd zo druk in snackbars op een zaterdagavond.

Natuurlijk kun je best af en toe een glaasje drinken, maar doe het dan zo: drink altijd een glas water bij je glas wijn of andere drank, of wissel wijn en water af. Ga je uit eten, begin dan pas met wijn als het eten al op tafel staat. Als je wijn vooraf drinkt, krijg je veel meer trek (en verslind je stokbrood en kruidenboter!). En probeer ook eens alcoholvrije varianten uit. Er is de laatste jaren heel veel alcoholvrij bier, wijn en zelfs gin op de markt gekomen. Wie weet bevalt jou dat ook prima.

Wil jij je dagen wat gezonder leven, en breken met ongezonde gewoonten? Schaf onze cursus “Leef je dagen gezonder” aan! Deze cursus geeft je enorm veel tips om op een heel gemakkelijke manier gezonder te leven. Je koopt de cursus als download,voor € 9,50 in onze webwinkel. Veel plezier ermee!  </span">