Wil je meer bewegen en lukt dat maar niet? Dan is een stappenteller een goed idee. Het werkt namelijk enorm goed als je elke dag ziet hoeveel stappen je hebt gezet.

Je kunt zo'n moderne activity tracker aanschaffen om je stappen bij te houden, maar een smartphone heeft meestal al een stappenteller ingebouwd. Je houdt hiermee bij hoeveel stappen je op een dag zet. Maar dat niet alleen, het apparaat presenteert je ook grafiekjes van jouw prestaties. Als je serieus aan de slag gaat met het zetten van meer stappen, kun je zo heel goed je ontwikkeling bijhouden. Leuk om te zien dat je gemiddeld aantal stappen per dag om hoog gaat in de loop van de weken, maanden of jaren.

Streef naar 10.000 stappen

Gemiddeld zetten we zo'n 6.000 stappen per dag. En daarmee bewegen we eigenlijk te weinig. Elke dag 10.000 stappen is een goed streven. Je haalt dit als je bij de standaard 6.000 stappen nog een wandeling van een half uur maakt. Meer mag natuurlijk altijd!
Bij de meeste stappentellers kun je instellen dat je aanmoedigingen of "badges" krijgt als je een bepaald doel hebt gehaald en kun je je inspanningen delen met vrienden. Dat werkt heel stimulerend.

Minder zitten

Wist je dat je een stappenteller ook kunt inzetten om ervoor te zorgen dat je minder langere periodes achter elkaar zit? Te veel zitten is niet gezond. Mensen die te lange periodes achter elkaar zitten, hebben grotere kans op het ontwikkelen van gezondheidsklachten. Regelmatig opstaan en even bewegen is daarom erg gezond. Maar als je geconcentreerd bezig bent, schiet het er nog wel eens bij in. Een stappenteller is dan een uitkomst. Zo'n apparaatje kan je namelijk ook een seintje geven als je te lang achter elkaar zit. Een goede richtlijn is dat je minstens 250 stappen per uur zet. Dat helpt!

Minder zitten en meer bewegen is een van de 7 inzichten uit het PuurGezond boek "7 inzichten voor een blijvend goed gewicht". Meer weten over hoe je op de PuurGezond manier je gewicht gezond houdt? Je koopt het boek in onze webwinkel.