Winterwandeling

Zonnestralen zijn heerlijk warm en stimuleren de huid bij de aanmaak van vitamine D. Maar hoe zit dat in de donkere winter? Is buiten wandelen dan wel genoeg?

<h2">Vitamine D is nodig</h2">

Je lichaam heeft vitamine D nodig om het mineraal calcium goed op te kunnen nemen uit je voeding. Samen houden deze 2 voedingsstoffen je botten en je tanden sterk. Een tekort verhoogt de kans op botontkalking en zwakke botten en spieren. Vitamine D helpt verder ook een handje bij de werking van spieren. Ook ondersteunt vitamine D het immuunsysteem en helpt ons zo beschermen tegen ziekteverwekkers. Experts zeggen dat vitamine D ervoor kan zorgen dat je minder snel besmet raakt met het coronavirus, en dat voldoende vitamine D kan zorgen dat je minder ziek wordt na besmetting. Er is nog niet veel onderzoek gedaan met patiënten met corona, maar er zijn aanwijzingen dat het gunstig is.

<h2">Vitamine via je huid</h2">

Vitamine D is een van de weinige vitamines die je lichaam zelf aan kan maken. Dit gebeurt onder invloed van zonnestralen op je huid. Om precies te zijn: door de ultraviolette straling in het zonlicht. Zonlicht is zelfs de belangrijkste bron van vitamine D. Elke dag 15 tot 30 minuten in de zon met handen en gezicht onbedekt is voldoende.

<h2">D in je voeding</h2">

Vitamine D zit ook in je voeding. Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine. Dat betekent dat deze vitamine in vette producten voorkomt. Vooral in vette vissoorten zoals haring, makreel en zalm. In mindere mate komt vitamine D ook voor in eieren, vlees en roomboter. Het is lastig om via je voeding alle vitamine D binnen te krijgen die je nodig hebt. Daarom heeft je lichaam behoefte aan zon! Niet voor niets dus dat de zon prijkt bovenaan de PuurGezond piramide.

<h2">Wandelen!</h2">

Elke dag gaan wandelen is dus een goed idee om vitamine D op te doen. Wandel het liefst in de middag tussen 11.00 en 15.00 uur. Dan is de zonintensiteit het sterkst. Ook op de grijze dagen. Ieder straaltje zon is meegenomen. Maar helaas is de zon in de wintermaanden (tussen oktober en april) niet sterk genoeg om je huid voldoende vitamine D te laten maken. Het is daarom goed om te weten dat je lichaam in de zomer een voorraadje heeft kunnen aanleggen. Eet je daarnaast PuurGezond? Dan zit het met vitamine D meestal wel goed!

<h2">Vitamine D slikken</h2">

Soms kun je echter wel wat extra vitamine D kunnen gebruiken. Slik dagelijks (het hele jaar door) een vitamine D supplement als je tot een van de volgende groepen behoort:

  • Kinderen 0-3 jaar: 10 microgram per dag.
  • Zwangere vrouwen: 10 microgram per dag.
  • Vrouwen 50–69 jaar: 10 microgram per dag.
  • Iedereen met getinte huidskleur, die weinig buiten komt of alleen volledig bedekt buiten komt (4–49 jaar): 10 microgram per dag.
  • Iedereen van 70 jaar en ouder: 20 microgram per dag.

 

Wil je meer weten over het ondersteunen van je weerstand? Schaf dan onze korte cursus "Werken aan je weerstand" aan. Je koopt deze digitale cursus in onze webwinkel voor slechts 9,50 euro