Hoe komt het dat de ene persoon zonder moeite een paar keer per week sport, terwijl bij anderen de sportplannen steeds weer mislukken? Een "trigger" helpt!

Uit onderzoek van gedragswetenschappers blijkt dat sporten (en andere gezonde gewoontes) niet een kwestie is van goed plannen en heel gemotiveerd zijn. Veel sporten is niet een kwestie van een keiharde discipline of een ijzeren wilskracht.

Nee: de onderzoekers ontdekten dat de mensen die schijnbaar moeiteloos gaan sporten, het juist bijna automatisch doen. Ze hoeven er niet over na te denken, deze mensen reageren automatisch. En waar reageren ze op? Op een vaste prikkel, in het Amerikaans: een trigger.

Bijvoorbeeld: je wekker gaat, je stapt uit bed en doet een serie oefeningen (bijvoorbeeld de Zonnegroet). De trigger is de wekker, jouw automatische reactie is: oefeningen doen. Of je hebt geluncht in de kantine, stapt je kantoor uit en gaat automatisch een lunchwandeling maken. De trigger is: jij hebt je lunch op, je automatische reactie: je stapt het kantoor uit en gaat wandelen. Nog een voorbeeld: je neemt je sporttas mee naar je werk, en gaat na de werkdag nog even sporten. De trigger is: je sporttas, je automatische reactie: je gaat na het werk nog even sporten.

Het principe is duidelijk. Als je gebruik maakt van zo'n vaste prikkel, hoef je minder na te denken over je goede gewoonte. En juist dan kan zo'n gewoonte gemakkelijker blijvend worden. Kun jij voor jezelf ook zo’n vaste prikkel bedenken?

Meer tips over je gedrag blijvend wat gezonder maken? Lees ons boek "7 inzichten voor een blijvend goed gewicht" met slimme tips en maar liefst 100 PuurGezonde recepten. Voor 21 euro te koop in onze webwinkel!