Er is een belangrijke factor die bijdraagt aan een goede weerstand, maar die toch maar weinig wordt benoemd: het zorgen voor voldoende slaap. Bovendien is na een goede nachtrust de kans groot dat je de volgende dag minder suikers en koolhydraten eet. 

Terwijl jij slaapt, is je lichaam druk aan het werk. Tijdens je slaapt vindt namelijk zowel lichamelijk als geestelijk herstel plaats, zodat je weer vol energie aan een nieuwe dag kunt beginnen. Een goede nachtrust zorgt onder andere voor een betere concentratie en reactiesnelheid, en je bent beter bestand tegen stresssituaties. Mensen die voldoende slapen staan positiever in het leven, zijn productiever en besluitvaardiger. Maar minstens zo belangrijk is dat goed slapen een belangrijke bijdrage levert aan je weerstand en gezondheid. En wist je ook dat goed slapen een positief effect heeft op je lichaamsgewicht?

Een recent onderzoek liet zien dat een goede nachtrust zorgt voor een gezonder eetpatroon bij mensen die normaal gesproken maar 5 tot 7 uur slapen per nacht. Zij kregen de opdracht om eerder naar bed te gaan en per nacht 1,5 uur langer te slapen. Ook kregen ze adviezen om hun slaap te verbeteren. Wat bleek? Als de deelnemers meer gingen slapen, aten ze de volgende dag minder suikers en koolhydraten. Meer slapen kan er dus voor zorgen dat je voeding verbetert. Slaaptekort kan er voor zorgen dat je aankomt.

Dit onderzoek is een van de vele onderzoeken die laten zien dat slaap een positief effect heeft op het lichaamsgewicht. Slaaptekort kan er voor zorgen dat je aankomt. Dat komt onder andere door de hormonen leptine en ghreline. Leptine zorgt ervoor dat iemand zich verzadigd voelt na het eten. Onderzoekers hebben ontdekt dat er bij te weinig slaap minder leptine in het bloed zit: je zit dus voor je gevoel niet goed vol. Tegelijkertijd is er een toename van een ander hormoon, ghreline, te zien. Dit hormoon bevordert juist de eetlust. Als je te weinig slaapt, heb je dus meer honger én moet je tegelijkertijd meer eten voordat je lichaam zegt dat je genoeg hebt gegeten. Je smaakpapillen sturen je daarbij vooral in de richting van koolhydraten, vet en suiker. Net als dat je met een kater vooral zin hebt in een vette hap. Je hebt energie nodig en let daarbij niet op de voedingsstoffen. Streef jij naar een goed gewicht en een gezonde leefstijl? Aandacht voor je slaappatroon hoort er dan écht bij. 

Slaaptips

  • Ga op tijd naar bed en houd zoveel mogelijk een vast ritme aan, ook in het weekend
  • Doe beeldschermen (tv, tablet, telefoon) een uur voordat je gaat slapen al uit. Het licht van het beeldscherm houdt je geest wakker
  • Doe iets wat ontspant voordat je naar bed gaat, zoals lezen, mediteren of een korte avondwandeling
  • Zorg dat je slaapkamer koel en donker is en dat je beddengoed fris is

Meer weten over eten en je weerstand en er zelf mee aan de slag? Volg dan onze korte digitale cursus “Werken aan je weerstand!”. Nu voor € 9,50 te koop in de webshop.