Het is weer tijd voor spruitjes. Fijn! Maar wat weet je eigenlijk over deze grappige groente? 12 interessante weetjes.

1.      Spruitjes zijn okselknoppen

Spruitkooltjes zijn de okselknoppen aan een spruitkool. Deze stronken kun je bij sommige groenteboeren in hun geheel kopen. Meestal koop je echter de okselknopjes los.

2.      Spruitjes zijn een echte wintergroente

Spruitjes zijn van oorsprong een echte wintergroente. Spruitjes van Nederlandse bodem zijn te koop in oktober tot en met februari. Maar ze zijn tegenwoordig ook het hele jaar verkrijgbaar, dan komen ze van maart tot en met september van elders.

3.      Spruitjes heten ook wel Brussels sprouts

Spruitjes vinden hun oorsprong in het Middellandse Zeegebied. In de loop van tijd kwamen ze door de hulp van telers steeds vaker voor in Noord-Europa. Spruitjes zijn gedurende een lange tijd vooral verbouwd in de omgeving van Brussel. Hieraan danken ze nog steeds hun Engelse naam “Brussels sprouts”.     

4.  Spruitjes zijn familie van de bloemkool

Spruitjes zijn onderdeel van de kruisbloemfamilie. Hieronder vallen bijvoorbeeld de bloemkool, boerenkool, broccoli, Chinese kool, koolrabi, paksoi, radijs, spruitjes, waterkers en witte kool.

5.      Spruitjes zijn er ook in het paars

Er bestaan ook paarse spruiten. Ze zijn niet alleen prachtig, maar ook erg lekker! Deze paarse spruiten hebben een mildere spruitensmaak dan hun groene broertjes. Kook ze niet. Want dan verdwijnt de paarse kleur en zijn de spruiten grijsachtig. Zonde van die mooie paarse kleur. Je kunt ze wel roerbakken en garen in de oven. Dan blijft de mooie kleur behouden.

6.      Spruitjes zijn een superfood

Een superfood is een voedingsmiddel dat vol zit met gezonde voedingsstoffen die ons lichaam en onze gezondheid een groot plezier doen. Spruitjes voldoen helemaal aan deze definitie. Het zijn echte vitamine- en mineralenbommetjes. Ze bevatten enorm veel vitamine C en verschillende B vitamines. Ook bevatten ze een hoop verschillende mineralen. Minder hip dan goijbessen en chiazaad, maar wel goed je gezondheid (en je portemonnee want ze zijn over het algemeen heel goedkoop)!

7.      Spruitjes worden zoeter als het vriest

Spruitjes veranderen van smaak als “de vorst eroverheen geweest is”. Het zit zo. Planten bevatten zetmeel dat voor de groei van de plant wordt omgezet in suikers. Zodra het koud wordt, doen ze er nog een tandje bovenop en maken ze steeds sneller glucose aan. Heel slim, want glucose verlaagt het vriespunt van water waardoor ze minder last van de vorst hebben. En jawel, als prettig bijeffect gaan ze hierdoor ook wat zoeter smaken. Thuis in de vriezer leggen werkt helaas niet.

8.      Spruitjes waren vroeger écht bitter

Dat verschil in smaak was vroeger overigens een stuk groter. Door veredeling van de koolsoorten die we tegenwoordig eten, is de smaak al een stuk zoeter geworden. Hierdoor zijn echt bittere spruitjes ook bijna niet meer te koop.

9.      Spruitjes zijn niet voor iedereen

Door deze bittere smaak vonden veel mensen, en zeker kinderen, spruitjes niet lekker. Onze smaakpapillen hebben namelijk een voorkeur voor zoet. Zoals je weet zijn spruitjes tegenwoordig al een stuk zoeter. Toch vindt nog lang niet iedereen spruitjes lekker. Het helpt natuurlijk ook niet dat rondom spruitjes een “dat is vies” imago hangt.

10.   Spruitjes zijn veelzijdig te bereiden

Met spruitjes kan je wel alle kanten op. Koken, roosteren in de oven, of deze heerlijke spruitjes uit de wok bijvoorbeeld. Probeer ook eens deze lekkere spruitjesstamppot met olijven. Of maak een winterse salade door de spruitjesblaadjes los te halen van het kooltje. Blancheer de baadjes 1 minuut in kokend water. Ta-da spruitjes-sla!

11.   Spruitjes kun je ook in gerechten “verstoppen”

Geen liefhebbers aan tafel? Door de smaak van spruitjes een beetje te verdoezelen krijg je toch de voedingswaarde en heb je geen mokkend kind (of partner) aan tafel. Win-win! Probeer maar eens spruitjestaart  of deze winterse vegetarische paella.

12.   Spruitjes bevatten zwavel

Kook je spruitjes niet te lang. Spruitjes en andere koolsoorten nemen zwavel op uit de bodem. Als deze groenten te lang worden gekookt kom deze zwavel weer vrij. Dit is overigens niet schadelijk. Maar het kan wel goed stinken! Houd 8 -13 minuten kooktijd aan.

Wil je inspiratie om deze winter op een PuurGezond manier slank te eten? Schaf ons slanke Winter Maandmenu aan en je bet goed bezig. De download bestaat uit 28 volledige dagmenu's waarmee jij op een slanke en gezonde manier kunt eten deze winter. Je koop het hier in onze winkel.