In vlees zit relatief veel ijzer. Als je vlees schrapt omdat je vegetarisch eet, is het belangrijk dat je op een andere manier genoeg ijzer binnenkrijgt.

Het voordeel van ijzer in vlees: het is voor je lichaam goed op te nemen. Ook in verschillende plantaardige producten zit ijzer. Denk aan peulvruchten, volkorenproducten, vooral groene groenten en noten. Verder bevatten ook eieren een ruime portie ijzer.
Aan ijzer uit plantaardige producten zit wel een nadeel: het is voor je lichaam lastiger om het ijzer hieruit op te nemen. Maar vitamine C kan hierbij een handje helpen. Als je bij iedere maaltijd iets van groenten of fruit eet, zorgt het vitamine C dat daar in zit, dat je lichaam ijzer uit plantaardige stoffen beter opneemt.

Kies dus voor combinaties als:

-      Havermoutpap met blauwe bessen en een uitgeperste sinaasappel bij het ontbijt
-      Volkorenbrood met rucola, hummus en gegrillde paprika bij de lunch
-      Een salade van spinazie, aardbeien, feta en gehakte nootjes bij de lunch
-      Een volkoren wrap, besmeerd met guacamole en met lekker veel gegrilde groenten bij de avondmaaltijd

Overigens hoeft fruit of groenten niet in hetzelfde gerecht te zitten als het plantaardige ijzerrijke product. Je kunt bijvoorbeeld ook een schaaltje fruitsalade meteen na het ontbijt, de lunch of het hoofdgerecht nemen.

Meer lekker vega eten: schaf ons vegetarisch maandmenu aan voor €7,50 in de webshop.