Wij werden gevraagd om op Radio 1 te vertellen hoe je snaaien en snacken kunt beperken in deze coronatijd. PuurGezond redacteur en diëtist Mary zette wat tips op een rijtje.

Ligt jouw voorraadkast ook vol chocolade, chips en koekjes? De hele dag thuis zijn zorgt voor snacks binnen handbereik en daardoor blijven we non-stop snaaien. ‘Hoe voorkom je dat je na de crisis een paar kilo zwaarder bent en hoe stop je met snaaien?’ vroegen Dionne Stax en Toine van Peperstraten van het programma Stax&Toine aan Mary. Luister het item hier.

Lees je liever?

Waarom gaan we bij thuiswerken meer snaaien?

Als je thuiswerkt is de verleiding groter om iets uit de koelkast te halen, de snoeptrommel te openen of toch maar die rol koekjes of die zak chips open te trekken. Gewoon omdat je weet dat het er is. En het is ook een kwestie van gewoonte. Meestal ben je vrij als je thuis bent, zoals tijdens een weekenddag of de vakantie. En dan ben je waarschijnlijk ook gewend vaker iets tussendoor te nemen. Als je gewoon naar je werk gaat, heb je meestal niet zo’n hele voorraad bij je. Tenminste de meeste mensen niet. Je zit dan in een heel ander ritme.

En daar komt bij dat je nu misschien wat vaker dan normaal vindt dat je wel iets verdiend hebt. Je mag al zo weinig nu, dus daarom verwen je jezelf eerder met iets te snoepen. Of je beloont jezelf omdat je vindt dat je zo geconcentreerd hebt zitten werken, de kids goed bezig hebt gehouden en de lieve vrede in huis hebt weten te bewaren.

En dan is er ook nog zoiets als zien eten doet eten. Misschien heb je zelf geen trek, maar als je partner of de kinderen iets tussendoor gaan snaaien, doe je bijna als vanzelf mee.

Tenslotte zijn er nog mensen die gaan eten door stress, verveling, eenzaamheid of vermoeidheid. Allemaal dingen die nu meer dan normaal spelen. Mensen kunnen zich nu bijvoorbeeld zorgen maken over de gevolgen van het virus en de maatregelen, zoals gezondheid van zichzelf of hun naasten en hun inkomen. Dat geeft stress en kan tot snaaien leiden. Misschien herken je dit wel.

Het is dus al met al in deze vreemde tijd knap lastig om niet te gaan snaaien.

Waar gaan we dan meestal naar op zoek bij het snaaien?

Naar iets lekkers. Een aantal jaar geleden is er onderzoek naar gedaan en toen bleek dat de helft van de Nederlanders iets tussendoor neemt omdat ze zin hebben in iets lekkers. 

De Nederlandse Voedselconsumptiepeiling, een groot onderzoek naar wat we eten, laat zien dat we gemiddeld 9 keer dag iets eten en/of drinken. Volwassenen eten of drinken soms wel 7 of 8 keer per dag iets tussendoor, naast 3 maaltijden. Dat is vaak! En de kans is groot dat het nu in deze periode alleen maar vaker is.

Tussendoor kiezen we vooral voor koek en gebak, hartige snacks, snoepgoed en dranken, ook alcoholische. Er is nu op dit moment natuurlijk nog geen onderzoek naar gedaan, maar de keuzes zullen waarschijnlijk niet veel anders zijn.

Waarom snaaien we juist ongezonde dingen en bijvoorbeeld geen fruit?

We nemen ook echt wel fruit, noten en zuivelproducten als tussendoortje. Maar minder vaak dan de ongezonde dingen. En waarom? Omdat het gemakkelijk is, je hoeft er niets voor te doen, gewoon verpakking openmaken en eten… De voedingsmiddelenindustrie is er natuurlijk heel goed in juist die dingen te maken die we gemakkelijk even snel kunnen weg-eten. Die ongezonde dingen zijn ook vaak vrij goedkoop. Dus logisch dat we daar dan voor kiezen.

We doen nu minder vaak boodschappen en halen dan gelijk heel veel. Zorgt dat er ook voor dat we dan toch maar die zak chips meepakken?

Dat ligt volgens mij toch vooral aan het idee dat we onszelf iets lekkers gunnen in deze moeilijke tijd. We willen onszelf belonen of troosten met iets lekkers en daarom zorgen we ervoor dat de kasten vol liggen met al dat troosteten. En je hebt al het lekkers dat je normaal alleen voor het weekend in huis haalt veel eerder in huis liggen. Het helpt trouwens om niet met een lege maag boodschappen te gaan doen. Het is bewezen dat je dan meer snoepgoed en snacks meeneemt dan wanneer je met een volle maag boodschappen doet.

Wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat we stoppen met snaaien?

Snoepgewoontes veranderen is lastig en dat kost best even tijd. Dat doe je niet van vandaag op morgen. Maar je kunt wel al een aantal dingen proberen:

  1. Meer en gezond ontbijten en lunchen. Als je zorgt dat je stevig ontbijt en luncht, krijg je in elk geval minder snel trek tussendoor. Denk bij ontbijt bijvoorbeeld aan yoghurt met granola en fruit, volkoren brood met een gebakken ei of een kom havermoutpap met fruit. En bij de lunch aan een goed gevulde salade of een kom soep met brood… Nu je toch thuis bent, is het je kans om zo’n gezonde lunch elke dag te maken. Na zo’n stevig ontbijt en vullende lunch heb je minder honger tussendoor en kom je ook niet zo snel in de verleiding te gaan snaaien.
  2. Zorg voor afleiding: beloon jezelf met andere dingen dan met iets te snaaien. Geef jezelf een momentje rust; wat me-time. Doe bijvoorbeeld wat yogaoefeningen alleen op de slaapkamer, luister een leuke podcast als ontspanning, bestel een tijdschrift om door te bladeren, lees een boek, bel met een vriend of vriendin of loop een rondje (als je geen coronaklachten hebt).  
  3. Haal minder snaaigoed in huis en juist wel veel fruit en snackgroenten zoals tomaatjes, paprika, komkommer, radijsjes. Als dat in het zicht ligt, neemt iedereen daarvan. Berg de koekjes en het snoepgoed goed weg, zodat ze niet voor het grijpen liggen.

Wil je zelf meer doen en slank worden of slank blijven? Schaf een van onze Blijf Thuis en word gezond en slank pakketten aan