Een dressing maakt je salade helemaal af en is gezonder dan je misschien denkt. Daarom: 8 weetjes over dressings.

Eigenlijk kan een salade niet zonder lekkere dressing. Niet gek dus dat het schap in de supermarkt uitpuilt. Van honing-mosterddressing en Caesar dressing tot dressings met 0% suiker en vet. Kant-en-klare dressings worden meestal gezoet met suiker en bevatten vaak behoorlijk wat zout naast alle andere hulpstoffen die je in zo’n flesje of zakje vindt. En de dressings met 0% suiker en 0% vet? Daar wordt zoetstof aan toegevoegd (niet echt puur dus) en het vet is juist een voordeel van een dressing. Wij gaan dus voor homemade dressings, ook omdat ze veel lekkerder zijn.

8 weetjes over dressings:

1. 3 delen olie, 1 deel azijn
Een vinaigrette bestaat uit een lekkere olijfolie, azijn (of citroen-, limoen- of sinaasappelsap), een snufje zout en peper, honing en mosterd. Hou de verhouding één deel azijn en drie delen olie aan en voeg daarna smaakmakers toe.

2. Mosterd zorgt voor binding
Vet (olie) in een vinaigrette kan niet zomaar mengen met water (azijn). Daarvoor heb je mosterd nodig. Dat werkt als emulgator: het zorgt dat het vet in de olie een emulsie maakt met de azijn. Probeer het maar: als je olie en azijn klopt, gebeurt er niet veel. Als je wat mosterd toevoegt en dit doorroert, ontstaat wél een gebonden vinaigrette en gaan de smaken meer samen.

3. Schud je dressing eens
Je kunt een dressing kloppen met een kleine garde of vork maar het kan nog eenvoudiger: doe de ingrediënten in een potje of bakje met deksel. Goed schudden en klaar is je dressing.

4. Laatste restjes gaan zo ook op
Als je een potje hebt met een nog restje honing of mosterd, kun je hier perfect een dressing in maken. Zo hoef je dat laatste beetje honing of mosterd niet weg te gooien. Voeg de andere ingrediënten toe en schud goed.

5. Geef gedroogde kruiden en specerijen de tijd
Voeg je gedroogde kruiden of gedroogde specerijen toe aan een dressing? Bijvoorbeeld Italiaanse kruiden omdat je een Italiaanse salade hebt of Mexicaanse kruiden voor een dressing bij een salade met mais, kip, avocado en veldsla? Maak de dressing dan eerst. Gedroogde kruiden en specerijen hebben namelijk even de tijd nodig om in te trekken.

6. Wanneer voeg je dressing toe?
Bij een salade met bladgroenten als sla is het slim de dressing op het laatste moment pas toe te voegen. Zo voorkom je dat de bladgroente slap worden en houdt je salade een bite. Neem de dressing daarom ook in een apart bakje mee als je een salade meeneemt naar je werk of picknick.
Een salade zonder bladgroenten maar met bijvoorbeeld gekookte aardappelen, gekookte groente, of een harde groente zoals kool, venkel of wortel? Voeg je de dressing zo vroeg mogelijk toe. Zo kan de dressing in de groenten trekken. Werk je met gekookte groenten/aardappelen of couscous? Voeg de dressing toe als het nog warm is, dat is nog beter voor de smaak.

7. Vet voor een betere opname van vitamines
Een salade wordt gezonder door een dressing waarin vet zit. Vet verbetert namelijk de de opname van vitamines. Je hebt dus meer profijt van de vitamines uit de groenten als je een dressing of mayonaise toevoegt aan de salade. Het gaat vooral om de vitamines A, E en K.

8. Handig: dressing op voorraad
Van een dressing kun je gerust wat meer in een keer maken. Je kunt dressing afgedekt een week in de koelkast bewaren.

Zin om zelf aan de slag te gaan en dressings te maken? We laten je graag ervaren hoe makkelijk dat is met deze 5 recepten voor dressings:

Jouw favoriete dressing gaat natuurlijk over een salade. We hebben onze favoriete salades voor je verzameld in een mooie download: de PuurGezond Salade Special