In een gastblog legt mindfulness-expert Marisa Garau uit waarom de power van positiviteit je fit en gezond houdt.

Het praktiseren van positiviteit is soms een hele opgave in een wereld waar het ene schokkende bericht over de andere negatieve "breaking story" struikelt. Negatief nieuws trekt onze aandacht, en dat is een mechanisme waar media, altijd op zoek naar meer omzet, dankbaar gebruik van maken. Maar de dagelijkse lawine aan negativiteit betekent niet dat alles in onze wereld ook echt negatief is. In de 15 jaar dat ik mindfulness beoefen en de bijzonder praktische principes aan anderen doorgeef, leg ik vaak uit dat het ons eigen denken is dat het leven mooi of moeilijk maakt - niet de omstandigheden in de buitenwereld.

Kijk maar: 

- het boeken van een verre reis kan opwinding geven… maar ook zorgen voor het onbekende
- het veranderen van baan kan voor grote opluchting zorgen… maar ook voor enorme spijt
- de geboorte van een baby kan veel vreugde veroorzaken… maar ook een postnatale depressie

Omdat ons denken de gebeurtenissen in ons leven interpreteert en beoordeelt in plaats van voor feit aanneemt, hebben wij de unieke mogelijkheid om onze reactie op veranderingen in ons leven bewust te kiezen. 

Enkele maanden geleden kreeg ik zelf de mogelijkheid om mijn eigen reactie te kiezen, toen alle mooie naaldbomen op het land van de buren werden geveld. De bomen waren geplant voor de kap, en na dik dertig jaar was het tijd om het hout te oogsten. Maar in plaats van mee te doen met het zinloze geklaag waarin de andere omwonenden zich enthousiast stortten, besloot ik de ingrijpende verandering niet te betreuren maar in stilte te accepteren. Niet lang daarna vertelden mijn buren dat ze het vrijgekomen land met honderden native bomen gaan herplanten… zodat er veel meer diversiteit ontstaat… wat weer veel meer insecten en vogels zal aantrekken, wow!

Zoals je ziet, heb je de macht om zelf je reactie te bepalen op gebeurtenissen in je leven. In plaats van je het slachtoffer te voelen, ben je vrij om een totaal andere reactie kiezen die je helpt om positiviteit te cultiveren. Maar hoe doe je dat precies?

<h2">Positiviteit tip 1: houd negatieve mensen op afstand</h2">

Negatieve mensen geven je het gevoel dat ze extreem goed geïnformeerd zijn en het beste met je voor hebben. Om de haverklap creëren ze de kans om je met hun "wijsheden" en waarschuwingen om de oren te slaan. Wat het onderwerp ook is, zij zullen er een aanleiding in vinden om hun inktzwarte visie te spuien. De mindfulness-filosofie raadt ons in dit soort situaties aan om niet te reageren, zodat het vuur van hun negativiteit vanzelf zal uitdoven. Mijn ervaring is echter dat het zo niet werkt. Door niet te reageren denken negatievelingen namelijk dat je het met hen eens bent, en zullen ze je met nog meer bizarre theorieën vol achterdocht en wantrouwen lastigvallen.

Hoe dan ook, je kunt met negatieve mensen geen betekenisvolle relatie opbouwen omdat het one-way-zenders zijn die beslist niet willen ontvangen. Ze willen je slechts hun mening opdringen, en missen de emotionele diepgang om oprechte interesse in jouw gevoelens en gedachten te hebben.

Houd deze mensen dus bewust op afstand. Je kunt het nooit van hen winnen en ze voegen niets toe behalve frustraties en boosheid… wat je emotionele gezondheid aantast. Steek liever tijd en aandacht in mensen die je een goed gevoel geven, die naar je luisteren, en die je waarderen voor wie je bent.

<h2">Positiviteit tip 2: kijk naar positieve acties in je eigen wereld</h2">

We weten allemaal dat er verschrikkelijke misstanden in de wereld zijn. Mensen en dieren worden vernederd, uitgebuit en vermoord, terwijl de natuur uitgeput raakt door het ongebreidelde streven naar macht en winst. Ondanks dat je niet je ogen hoeft te sluiten voor deze misdrijven, hoef je de berichtgeving erover ook niet elke minuut van de dag tot je te nemen. 

Realiseer je dat jij, als individu, niets aan politieke corruptie en georganiseerde misdaad kunt doen. Ja, je kunt je er eindeloos zorgen over maken, waardoor je je misschien iets minder schuldig voelt. Maar gepieker kan niet dit soort situaties helaas niet verbeteren. Accepteer dat je wereldwijde misstanden omtrent mensen- en dierenrechten niet kunt oplossen. Integendeel, hoe meer je je erover opwindt, hoe negatiever je zult worden. En dat heeft niet alleen een negatief effect op je welzijn, maar ook op je relaties.

Om dit tegen te gaan, is het beter om de invloed van de media op je leven te beperken. Zeg de krant op en kies een abonnement op een inspirerend magazine, zoek radiozenders die muziek uitzenden in plaats van eindeloze discussies over wat er allemaal mis is in het wereld, en laat de schreeuwerige nieuwswebsites links liggen. Sta jezelf één keer per dag kort toe om de belangrijkste berichten tot je te nemen, en laat het daar bij.

Met de aandacht die je hiermee vrijmaakt kun je eens goed om je heen kijken en positieve acties in je eigen wereld opmerken: de vuilnisman die een deuntje fluit, de buurman die rommel in het park opruimt, schoolkinderen die een hardloopwedstrijd voor een goed doel organiseren. Zo zie je met eigen ogen dat er goede mensen in je omgeving zijn die goede dingen doen. Dat kweekt vertrouwen en geeft je emotionele welzijn een positieve boost.

<h2">Positiviteit tip 3: focus op je goede kanten</h2">

Wij zijn geneigd om onze "fouten" uit te vergroten terwijl we onze successen bescheiden weglachen. Hoe nobel bescheidenheid ook lijkt, op de lange termijn ondermijnt het je zelfvertrouwen. Ik werk veel met klanten die mentaal vastgelopen zijn omdat zij elk van hun gedachten en acties onder de microscoop leggen en genadeloos veroordelen. Het is goed om met een afstandje naar je eigen functioneren te kijken en het bij te sturen als dat nodig is. Maar het is ongezond om jezelf elke dag opnieuw af te straffen voor vermeend falen dat alleen in jouw hoofd bestaat. Dit overdenken geeft je het idee dat er echt iets mis is met jou, en dat je gefixt moet worden.

Realiseer je dat je mindset slechts uit balans is door verkeerde denk-methoden. Het mooie aan ons menselijke brein is, dat het flexibel is en niet alleen nieuwe, gezonde gewoonten kan aanleren, maar ook oude, inefficiënte gewoonten kan afleren.

Om je denken te helpen focussen op positiviteit, zorg je dat je elke dag iets over jezelf opschrijft wat je goed hebt gedaan. Kies eenvoudige successen, zoals het feit dat je hebt leren lezen en schrijven. Het lijkt misschien geen echte prestatie want iedereen die je kent kan het… maar je hebt het toch maar mooi voor elkaar gekregen! Misschien heb je een leuke email naar je beste vriendin geschreven: ook dat noteer je ’s avonds in je schrift.

Door je goede eigenschappen en acties te onderkennen en vervolgens bewust in het zonnetje te zetten, bied je tegenwicht aan negativiteit over jezelf en je functioneren. Het is belangrijk om consistent aan je zelfvertrouwen te werken, omdat je met zelfvertrouwen gewoon een leuker, relaxter, geduldiger en evenwichtiger persoon bent. Je zit daardoor niet alleen zelf lekkerder in je vel, maar ook je naasten zullen de vruchten plukken van jouw positieve houding.

<h2">Een nieuwe dimensie</h2">

Het bewust praktiseren van positiviteit vereist mentale kracht omdat je voortdurend tegenwicht moet bieden aan de constante stroom van negativiteit die elke dag vanzelf op je afkomt. Daarom is bewust positief denken niet zomaar een of ander naïef spelletje. Het is een principiële keuze die doorzettingsvermogen en onderhoud vereist. Maar zodra je positiviteit cultiveert, zul je je innerlijk rustiger voelen, minder snel uit over de rooie gaan, en een stuk sterker in je schoenen staan. 

Meer lezen? Je vindt nog meer tips en praktisch advies in Marisa’s uitgebreide artikel over positiviteit.

<h2">Over Marisa Garau</h2">

Tien jaar lang runde Marisa Garau (52) haar eigen reclamebureau in Amsterdam. Daarna verhuisde ze met haar man en poezen naar Nieuw-Zeeland waar ze internationale bestsellers over mindfulness schrijft. Samen met haar man produceert Marisa haar eigen olijfolie en runt ze haar online Growing Mindfulnessplatform.