Veel groenten eten is echt supergezond. Karine deelt graag een interessante constatering met je.

Voor een groot project ben ik de laatste tijd wat vaker de voedingswaarde van dagmenu’s aan het berekenen. Leuk! Nee, denk niet dat ik een fan ben van calorieën tellen en vitamines becijferen. Maar al dat rekenwerk heeft me wel weer geleerd dat er één absolute voedingswaardekampioen in ons eten voorkomt.

En dat is groente. Als het gaat om het gehalte aan vitamines en mineralen, dan heeft groente echt de X-factor. Groente bevat daarnaast ook ontstellend weinig calorieën. Je kunt het met recht onbeperkt eten. En dan bevat groente ook nog eens een hoog gehalte aan vezels en bio-actieve stoffen. Kortom: groente is echt Superfood.

Gelukkig is groente ook nog eens verkrijgbaar in een stuk of 100 varianten, zodat je je nooit en te nimmer hoeft te vervelen. Van asperges tot zeekraal, van pastinaak tot lof: allemaal lekker. Zeker als je ook nog eens varieert in de bereidingswijze en je uitleeft met soepen, wokschotels, gegrilde groenten en salades.

De huidige officiële aanbeveling voor groenten is 250 gram per dag. In mijn ogen is dat dus echt heel erg aan de krappe kant. Eet meer groenten! Met simpelweg twee tomaten of een kop groentesoep bij de lunch, een paar worteltjes tegen de knaagtrek om vijf uur en standaard twee groentegerechten (een salade en een warme groente) bij het diner kom je met gemak vér boven die schamele aanbeveling. En daarmee bezorg je je gezondheid en je figuur een heel goede dienst. Zing het loflied op groenten! Elke dag!

 

Karine

 

Karine schreef voor PuurGezond het boek "Eet meer: lekker in je vel met PuurGezond". Daarin vind je natuurlijk heel veel tips en recepten voor het meer en vaker eten van groenten. Je ko0pt het boek in onze webshop voor € 21,-