Schiet het sporten er bij jou ook vaak in? Redacteur Karine houdt een warm pleidooi voor sporten en bewegen in de ochtend.

De wekker gaat. Slaperig druk ik één keer op het ‘snooze-knopje’. Maar dan sta ik op. Een plens koud water maakt mijn hoofd wakker. Ik drink een glas water, trek mijn sportkleren aan en... vertrek. Nog geen 10 minuten na het opstaan zit ik op de fiets, op weg naar de duinen voor een stevige wandeling of op weg naar het park voor een korte en intensieve cross-fittraining.

Moet je er niet aan denken om zo’n vroege vogel te zijn?

Overweeg het nog eens. Want vroeg sporten heeft veel voordelen! Een heel belangrijk pluspunt is dat je je de hele dag goed voelt. Het energieke gevoel en het gevoel dat je een lekkere prestatie hebt geleverd, blijft lang hangen. Tweede voordeel is dat je traint op een nuchtere maag: dat is een goede stimulans voor je vetverbranding. Derde voordeel is dat je recht uit je bed geen enkel excuus hebt om de training uit te stellen (van uitstel komt vaak afstel immers).

Maar het mooiste voordeel is dat de wereld van jou is, ’s ochtends vroeg. Het is stil, alleen de vogels fluiten en met wat geluk zie je een ree of een vos in de duinen of het bos. Je hoofd is nog fris, zonder invloeden van telefoon of andere beeldschermen. Je longen tanken de zuurstof, je spieren worden lekker warm. ’s Ochtends sporten is echt tijd voor jezelf, mooier kan de dag niet beginnen. En die douche en dat ontbijt erna zijn dan extra lekker!

Probeer het eens, morgenochtend. Leg je sportkleren klaar naast je bed en zet de wekker. Geniet van je dag, vroege vogel.

Wil jij je dagen wat gezonder leven, net zoals de mensen in de Blue Zones dat doen? Schaf onze nieuwste cursus aan! Die heet “Leef je dagen gezonder” en het geeft je enorm veel tips om op een heel gemakkelijke manier gezonder te leven. Je koopt de cursus als download, voor € 9,50 in onze webwinkel. Veel plezier ermee!