Karine houdt een pleidooi voor vaker bonen op het menu. Zeker doen, en helemaal als je vega eet!

Wat kost dat nou, een blik bruine bonen of kidneybonen?
Voor nog geen euro heb je de basis voor een gezonde maaltijd te pakken. Voor een goedgevulde bruinenbonensoep bijvoorbeeld, of een chili con carne. De bruine bonen en kidneybonen behoren tot een uitgebreide familie van de peulvruchten, met neven en nichten als de kikkererwten, de linzen en de witte bonen. Allemaal goedkoop, allemaal lekker.

En gezond. Want het zijn uitslovers joh, die peulvruchten! Ze zitten vooral vol vezels. Een opscheplepel kidneybeans bevat 6 gram vezels, net zoveel als in 3 volkoren boterhammen. En dan bevatten ze ook nog eens veel eiwitten, B-vitamines en ijzer. Peulvruchten zijn goede vervangers van vlees. Er kleven ook nadelen aan, natuurlijk. Peulvruchten kunnen soms "zwaar op de maag liggen" en leiden tot winderigheid.

Nou ja, het zal wel niet zo’n vaart lopen met die winderigheid, want in Nederland eten we helemaal niet zo vaak peulvruchten. De Wereldgezondheidsorganisatie raadt 30 gram per dag aan (ongeveer 1 peulvruchtenmaaltijd per week), maar dat halen we niet. Is dat erg? Nou, het is wel jammer. Niet alleen omdat peulvruchten zo mooi de vezelinname kunnen opschroeven. Maar vooral omdat ze zo lekker zijn. Linzensoep, tortilla’s met bonenpuree en natuurlijk: erwtensoep. Volgende keer in de boodschappenkar een blik peulvruchten mee?

 

Eet meer peulvruchten is een van de pijlers van een PuurGezond eetpatroon. Wil je meer weten over PuurGezond eten? Lees dan ons basisboek "Eet Meer, lekker in je vel met PuurGezond". Je koop het voor €21,- in onze webwinkel.