Ken je de “Nationale Week Zonder Vlees”? Je denkt vast: zo’n weekje zonder vlees zet amper zoden aan de dijk. Maar vergeet niet dat het effect doorwerkt.

Bijna de helft van de deelnemers van vorig jaar at 6 maanden later nog steeds structureel minder vlees, zo blijkt uit onderzoek. En zelf heb ik die ervaring ook. Een “veggiechallenge” was voor mij het begin van een mooi proces.

Een paar jaar geleden haalde mijn puberdochter me over om een maand geen vlees te eten. Nu is een maand al een stuk langer dan een week. Maar toch vonden we het allebei helemaal niet moeilijk om vol te houden. Tijdens zo’n “veggiechallenge” ben je gefocused bezig en vaak doen er ook bekenden mee. Van afhaken is dan natuurlijk geen sprake. Bovendien is meedoen aan een challenge dankbare gespreksstof op feestjes en social media.

Na de maand “veggiechallengen” ging puberdochter door met vegetarisch eten, maar ik ging weer gewoon vlees eten. Wel stukken minder dan ervoor. De challenge had me over een vegetarische drempel geholpen. Voor ik eraan begon, wist ik niet dat je zo gevarieerd en lekker vegetarisch kunt eten. Er ging een wereld voor me open: met vaker peulvruchten, noten, zaden, eieren en kaas op mijn bord was het eigenlijk geen challenge meer. Het smaakte naar meer.

Dit jaar doe ik dus zeker mee met die Nationale week zonder vlees. Sterker nog: ik heb ondertussen de overstap gemaakt naar helemaal geen vlees meer. Ik maak daarbij dankbaar gebruik van allerlei lekkere vegetarische recepten die je tegenwoordig steeds meer tegenkomt. Bij PuurGezond kun je bijvoorbeeld eenvoudig vegetarische recepten zoeken door de "vega"-categorie te selecteren. En wil je nog meer vegetarische inspiratie? Dan is de digitale cursus “Hoe kan ik gezond vegetarisch eten?” van PuurGezond een aanrader.

Kortom: ik daag je uit om ook wat vaker vegetarisch te eten. Zullen we afspreken dat het eerstvolgende nieuwe recept dat je maakt, vegetarisch is?