Ken jij de tabata al?

Met de tabata sport je intensief, gevarieerd en het kost je niet veel tijd.

De tabata is een training die afkomstig is uit Japan. Het is bedacht door de Japanse wetenschapper Izumi Tabata. Hij zocht een trainingsvorm die snel en efficient was, als training voor olympische schaatsers.

Tabata is echt heel kort: je kunt in 4 minuten klaar zijn. Maar vergis je niet: van deze intervaltraining kun je behoorlijk moe worden. Je traint in 8 intervallen van 30 seconden. Daarbij ben je steeds 20 seconden actief en hou je 10 seconden rust. Dus bijvoorbeeld 20 seconden sprinten en dan 10 seconden rustig lopen. Of 20 seconden touwtje springen en dan rust. Of 20 seconden push-ups en dan rust. De mogelijkheden zijn eindeloos.

De kracht van de tabata is dat die 20 seconden zo kort zijn, dat je tot het uiterste kunt gaan. En door de korte pauzes bouw je ook conditie op. Bij de eerste paar herhalingen denk je misschien dat het een makkie is, maar je gaat het gegarandeerd merken bij de 6e, de 7e en de 8e keer.

Je kunt het houden bij 1 tabata als training, als je echt weinig tijd hebt. Of je kunt verschillende tabata's aan elkaar knopen en zo een langere workout maken. Of je breidt je rondje hardlopen uit met wat tabata's tussendoor om het wat intensiever te maken.

Gebruik een stopwatch of download een tabata-app op je telefoon, zodat je niet zelf steeds de tijd hoeft bij te houden. Veel plezier!

 

Wil je lekker bezig zijn met bewegen en gezond eten? Dan is ons boek ‘7 inzichten voor een blijvend goed gewicht’ echt iets voor je. Koop het in de webwinkel!

 

niet kletsen tijdens het sporten

5 redenen om niet te kletsen tijdens fitness

Klets je altijd bij met je vriend(in) tijdens het fitnessen? Klinkt ideaal, maar is het toch niet.
...
boek slank in 8 stappen

Stap voor stap naar een beter gewicht

Een beter gewicht dat is vaak een kwestie van anders gaan eten en meer bewegen. PuurGezond helpt je op weg met 8 duidelijke stappen.
...
Krachttraining niet alleen voor mannen

Krachttraining is niet alleen voor mannen

Ook voor vrouwen draagt het bij aan een fit en sterk lichaam. En nee, je hoeft niet bang te zijn dat je in no-time verandert in een bodybuilder. Door krachttraining op de juiste manier toe te passen in jouw workout word je toch echt slanker!
...
alle4 de PuurGezond seizoensmenu's

Alle seizoensmenu's van PuurGezond in een koop

Nooit meer nadenken wat je moet eten om gezond, puur en slank te eten!  Elke seizoensmenu bevat 28 voorbeeld dagmenu's met suggesties voor ontbijt, lunch, avondmaaltijd en tussendoortjes. Zo eet je het hele jaar rond, PuurGezond. 
...
Groentesmoothie in een glas

Video: hoe maak je een groentesmoothie?

Groente bij je ontbijt? Ja dat kan met deze heerlijke groentesmoothie van venkel en spinazie.
...
Vrouw ontspannen op de bank

Druk? Let op je weerstand

Druk zijn is funest voor je weerstand. Let er nu extra op niet te druk-druk-druk te zijn. 
...
image-8878

Wist je dat suiker vaak verborgen staat op het etiket?

Minder zoetigheid en suiker is gezond. Maar van suiker eet je snel ongemerkt meer dan je denkt.
...
combipakket koolhydraatbeperkt eten

Minder koolhydraten met PuurGezond

Wil je minder koolhydraten eten, maar wel op een gezonde manier? Pak het PuurGezond aan. Wij hebben een mooi combipakket voor je van een cursus waarin je alles leert over gezond koolhydraatarm en een receptspecial met 21 gezonde koolhydraatarme…
...
Van ontbijten word je slanker

Van ontbijten word je slanker

Een ontbijt overslaan om zo calorieën te besparen? Dat is eigenlijk niet zo slim.
...
Winterse drankjes

Genoeg drinken in de winter: 6 tips

Voldoende drinken is belangrijk, ook in de winter! Zorg elke dag voor 2 liter vocht. Lees onze tips om daar ook in de winter aan te komen.
...
Slapen

Dit is het ideale tijdstip om te gaan slapen!

Een goede nachtrust is belangrijk voor je gezondheid. Daarbij gaat het niet alleen om hoe lang je slaapt. Ook van invloed is hoe laat je gaat slapen.
...
cursus mindful eten

Mindful eten doe je zo

Wanneer was het de laatste keer dat je echt vol aandacht at? Dat je genoot van de geur en de kleuren, dat je rustig at en de tijd nam voor je maaltijd?
...
Planken

Workout van 7 minuten

Heb je haast maar wil je toch even iets doen om je spieren wakker te schudden en te onderhouden? De 7-minute-workout is dan iets voor jou. Het is een serie van bekende krachtoefeningen, die je hele lijf aanpakken. Krachttraining is belangrijk om je…
...
snel klaar menu PuurGezond

Snel koken en toch gezond!

Hoe vaak komt het voor dat je geen tijd hebt om te koken en je kiest voor kant-en-klaar of afhaalmaaltijden? Vaak zijn die minder gezond. Doorbreek het patroon en gebruik ons snel-klaar menu. 
...
Wandel je fit

Fit door wandelen

Geen duur sportschool-abonnement, maar een stevig paar wandelschoenen! Waarom wandelen gezonder is dan je misschien denkt.
...
alles over pompoenen

Alles over pompoen

Wat een vrolijke manier om je groenteportie per dag te halen. En gezond, want vol vezels en vitamines. Lees alles over pompoen.
...
Waarom een crashdieet niet werkt

Waarom is een crashdieet niet gezond?

Je wilt afvallen, dus dan maar rigoureus aanpakken met een dieet van 1000 kcal of nog minder? Zo’n crash-dieet is niet gezond, lees hier waarom.
...
PuurGezond afvallen

3 PuurGezond slank pakketten

Wil je op een gezonde manier afvallen? Doe het dan op de PuurGezond manier: met puur eten, veel groenten en lekker koken. Het Complete Start pakket van ons helpt je op weg. 
...
Denk jezelf slank, tips anti-snoepen

Denk je zelf slank

Je wilt wat kilo's kwijt. Maar als de lekkere trek toeslaat, wat doe je dan? Nadenken!
...
Gemberthee met citrus

Gemberthee

Verse gemberthee is heerlijk verwarmend op de koude herfstdagen. Lees er hier alles over!
...